Ko Lanta – Little Sweden

Mens vi satt og ventet paa baaten til Ko Lanta moette vi to svensker som ogsaa hadde vaert paa baaten fra Langkawi. De sa at Ko Lanta kaltes Lilla Sverige fordi det er saa innmari mye svensker der. Uffda, tenkte vi, man reiser jo ikke til Thailand for aa treffe en haug med skandinaver. Men hvor ille kunne det egentlig vaere?

Da baaten omsider la til kai paa Ko Lanta var det foerste vi saa en bygning hvor det sto “Swedish Restaurant” med store bokstaver, og da flesteparten av medpassasjerene vaare begynte aa snakke svengelska til thaiene som proevde aa kapre gjester til hotellene sine innsaa vi at jo, det er nok ganske ille.

Hotellfolkene var mildt sagt ivrige, og etter litt frustrert diskusjon mens alle proevde aa faa oppmerksomhet valgte vi Family Resort fordi det var billig og saa ok ut paa bildene. Navnet paa tross saa er ikke Family Resort noe familiehotell, men et backpackersted med enkle men fine bungalows og en livlig bar ved stranda. Family-delen henspeiler vel mer paa atmosfaeren, for om kvelden sitter alle i baren og er one big happy family. Bartenderne bruker like mye tid paa begge sider av baren, og det er jevnlig en spliff paa rundgang. Neida mamma, vi roeyker ikke... Ved enden av baren satt det en gammel svenske den foerste kvelden og sang og lagde apelyder inn i en liten lydopptaker som han gikk og spilte av for oss andre etterpaa. Underlig skrue, men ikke noedvendigvis den sproeeste her. Vi tok noen drinker og noen Singha, men gikk og la oss relativt tidlig, for morgenen etterpaa skulle vi ut paa snorkletur.

0 kommentarer: