Nok en tidlig dag for Katti og CC. Bussen fra Siem Reap gikk klokken halv atte, men vi maatte moete opp utenfor hotellet klokken halv sju. No worries, man kan jo sove paa bussen tenkte vi. Alas. Bussen hadde jo TV og lydanlegg, saa vi ble utsatt for kambodsjanske smoersangere og karoke-DVDer fra foerste stund. I tillegg var bussetene designet for asiatiske kropper, saa det ble temmelig tett og klamt. Bussen var allikevel litt luksurioes, for den hadde bussvertinne i silkeuniform med langt upraktisk skjoert, som av og til fortalte fullstendig unteressant trivia om ting man saa langs veien, foerst paa khmer, og saa paa litt haltende engelsk.
Etter litt over seks timers lidelse kom vi frem til Phnom Penh, hvor vi fant oss en buss som gikk til Sihanoukville en time senere. Det var et annet busselskap denne gangen, saa vi fikk bredere seter, som var digg. Derimot var de enda mer entusiastiske paa underholdningsfronten, med samme type DVDer men med mer bass og hoeyere lyd. Volum 17 og saa lydsetting ekstermt LOUD! Her maatte vi ty til oereproppene, Heldigvis var DVD-spilleren deres litt kjip, saa den kraesjet flere ganger underveis saann at vi fikk noen pauser innimelom. Derfor, i tillegg til fleecejakker, som har vaert fantastisk hele turen, inngaar naa oerepropper i vaart standard bussoverleveses-kit.
Vel fremme i Sihanoukville fant vi en tuk-tuk som kjoerte oss til Serendipity Beach. Der fikk vi oss et lite sjokk, for alle stedene nede paa stranda var fulle. Vi endte opp med et kjipt rom uten vindu et godt stykke fra stranda fordi vi var desperate etter et sted aa sove. Uflaks.
I morges sto vi opp relativt tidlig for aa proeve aa finne noe naermere standa, og klarte etter flere skuffelser aa finne ledig rom paa et sted som heter Coaster's Beach Bungalows. Rommet er ikke supert, men vi har egen balkong og havgloett, og baren og restauranten nede er koselig, og ligger rett ved vannet. Stranda akkurat her er ikke saa badevennlig paa grunn av store steiner, men den finere delen av stranda er bare et par barer unna. Etter at vi fikk sikret oss rom har vi i grunnen bare gaatt fra sted til sted langs stranda og testet ut de ulike spise- og drikkestedene. Vi har ennaa til gode aa finne noen skikkelig supre bartendere, men har kommet over en god og hot khmer curry :)
Etiketter: Kambodsja, Sihanoukville
Grunnen til at vi dro til Siem Reap var selvfoelgelig at vi ville se Angkor. Vi hadde avtalt med sjaafoeren vaar, Sambon, aa moetes utenfor guesthouse't klokken fem om morgenen saann at vi kunne komme tidsnok til aa faa med oss soloppgangen ved Angkor Wat. Som kjent er ingen av oss morgenmennesker, saa vi vet ikke helt hvorfor vi insisterer paa alle disse soloppgangsturene, men det er jo fint fotolys ihvertfall. Vi var troette som fy, men kom oss ihvertfall opp.
Da vi kom frem var det en liten rusletur i tusmoerket til vi kom frem til dammen foran Angkor Wat. Der leide vi to plaststoler og rigget oss til ved vannkanten for aa vente sammen med en haug andre turister. Vi saa ikke riktig hvor mange turister som hadde moett opp for aa ta de samme bildene som oss foer etter at solen hadde staatt opp. Det var ikke faa! Kanskje det hadde vaert bedre aa ta et av de andre stedene...
Siden det var saa var innmari mange turister maatte man vente lenge om man ikke ville ha fremmede med i bildet. Utskjaeringene var imponerende. De var overalt, og de hadde mange intrikate detaljer. Enkelte steder var det hugget inn blomstermoenster i relieff som dekte hele vegger som om det var tapet. Det maa ha tatt utrolig lang tid.
Etter at vi hadde ruslet rundt i Angkor Wat kjoerte vi tilbake for aa spise frokost foer vi tok for oss resten av templene som var inkludert i turen vaar, som var en traditional “Petit Circuit” til 25 dollar. Inngangsbilletter maatte man kjoepe separat, og vi valgte endagspass til $20/stk. Det ante oss at vi kom til aa vaere “templed out” etter en hel dag.
Del to av turen startet med Angkor Thom, som er det stoerste stedet, og var hovedstad i Khmer-riket. Det er mange ulike ting aa se innenfor veggene der. Flere templer og terrasser. Ved et av templene der kan man se hundrevis av nummererte steinblokker som venter paa aa bli puslet sammen. Roede Khmer klarte jo aa oedelegge papirene som fortalte hvordan de noeye katalogiserte bitene passet sammen. Kjipinger.
Etter Angkor Thom besoekte vi flere andre templer, men det vi egentlig ventet paa var selvfoelgelig Ta Prohm, som er det stedet man har valgt aa la forbli relativt uroert slik at folk kan faa et inntrykk av hvordan det var der da Angkor ble gjenoppdaget. For Angelina Jolie-fans kan vi nevne at det var her de spilte inn deler av Tomb Raider. Det var veldig fint der, men bildene ble ikke saa bra siden vi kom dit midt paa dagen i sterk sol. I tillegg konket batteriet vaart foer vi var ferdige der. Litt synd. Vi burde nok ha spart litt mer paa det for aa vaere sikker paa aa ha nok batteritid til Ta Prohm. Pokker og!
Da har Katti endelig gjort deg ferdig hos skredderen.
Hun har endt opp med:
- Sort ulldress med jakke og bukse
- Sort ulldress med jakke, bukse, vest og skjoert
- Graa ulldress med jakke, bukse og skjoert
- Graa ulljakke
- Jakke og skjoert i sort silke
- To skjorter
- En sort silketopp
- En brun kjole
- En sort kjole
- En brun blomsermoenstret kjole
- En ekstra bukse
CC har endt opp med:
- En skjorte
- Mastercardregningen ;)
Endelig tittet solen frem etter nesten en uke med regn. Digg! Vi fant oss en super pasjonsfruktsangria paa Cafe de Mango ved elvebredden og latet oss i sola etter aa ha ruslet rundt og sett paa none severdigheter vi ikke hadde orket aa see i regnet. I femtiden var det nytt matlagingskurs. Denne gangen skulle det vaere Daily vietnamese food, og det viste seg at det var eieren selv, Miss Vy som skulle holde det. Miss Vy er litt av en entreprenoer. Hun eier fire av de beste restaurantene i Hoi An (hvorav 3 nevnt i LP), og har 160 ansatte. Vi har vaert innom alle.
Denne gangen startet vi med fried eggplant, som var enkelt men veldig godt. Dette ble Ccs favoritt. Vi hadde allerede lagd sommer- og vinterruller forrige gang, saa det var litt synd, men det var fremdeles like godt. Vaarruller var derimot nytt for oss. Vi lagde ogsaa grillet kylling med limeblader, groenn mangosalat og papayasalat. Det var supergodt og friskt. Vi fikk ogsaa hoere litt om de ulike groennsakene og urtene i vietnamesisk matlaging, og hva de var bra for, og fikk demonstrert hvordan man brukte noen vietnamesiske kjoekkenredskaper.
Den gjengen vi gikk paa kurs med denne gangen var ingen partyloever, saa det ble ingen Big Bamboo-fylla. Kanskje like greit :)
I dag har vi for det meste hengt paa cafe og kost oss i solen. Det ble et par mugger med pasjonsfruktsangria, og Katti har endelig faatt smakt bananblomtsalat, og det var slett ikke verst. I morgen ettermiddag drar vi fra Hoi An. Siden det er meldt regn baade her og i Hanoi fremover har vi bestemt oss for aa ta en tur ned til Kambodsja i paavente av bedre vaer i nord. Baattur i Halong Bay hoeres ikke like digg ut med regn. Altsaa blir det Siem Reap og Angkor i stedet, og kanskje en tur ned til Sihanoukville for noen stranddager. Vi faar se hva vaermeldingen sier.
Neste steg var aa lage Savoury pancake, som egentlig var som et nydampet litt tykkere rispapir med fyll av stekte groennsaker, servert paa en frisk urtesalat, og med vaarloekolje og sproestekte sjalottloek. Skikkelig snadder, og ikke en smule igjen paa noen tallerken etterpaa. :9
Vi fikk kreket oss opp av senga og inn til byen i totiden for aa faa oss litt suppe og vaarruller. Vi frisknet til litt utover dagen, og fikk ruslet litt rundt i byen. Katti dro innom skomakeren for aa proeve skoene hun hadde bestilt, og de saa saa haaploest daarlige ut at hun ikke ville ha dem. Senere spiste vi super middag paa Morning Glory og endte opp med aa bestille enda et kurs til kvelden etter.
Vi var litt bekymret for om vi ville faa hotell i Hoi An, for det var ingenting ledig online, og turguiden vaar hadde fortalt oss at det var hoeysesong, og vanskelig aa faa rom. Heldigvis viste det seg aa vaere null problem. Vi har et stort og lekkert rom paa Phuoc An River Hotel, med balkong og utsikt til elven. Eneste ulempe er at det ikke ligger i sentrum, men det gaar kjapt nok aa komme seg dit, og vi gidder ikke aa lete etter noe nytt hotell.
Vaeret har vaert doedskjipt hele tiden mens vi har vaert her. Bare regn, regn, og mer regn. Innari synd, for her finnes jo baade strand og masse ting aa se utenfor byen, men det er ikke saa fristende aa dra paa utflukter i regnet. Tiden har stort sett gaatt med til aa teste ulike skreddere og skomakere, og naa tror Katti at hun har funnet en skredder som er ok, etter foerst aa ha gjort noen bomkjoep andre steder.
I kveld skal vi paa et kort matlagingskurs for aa faa en liten innfoering i vietnamesisk street food. Gleder oss :)
Foerst hadde vi en transportetappe for aa komme oss til Mekong. Underveis tok guiden oss med til et lokalt marked for aa see vietnamesisk dagligliv paa naert hold. Det var tydelig at de ikke var vant til aa se utlendinger der, for vi var gjenstand for stor interesse, og for en gangs skyld ikke fordi de ville selge oss ting.
Raavarene var saa ferske som de kan bli – altsaa levende. Fisken laa og sprellet (vi saa en som hadde proevd aa roemme, og kommet seg halvveis over gaten), og de hadde store kar med andunger og kyllinger. I tillegg var det ting som var litt mer uvanlige for norske ganer, som slanger og rotter. Guiden vaar sa at de skoldet rottene foer de fjernet pelsen og la dem paa grillen. Han forsikret oss om at det var veldig godt, og sa at vi burde proeve det hvis vi fikk sjansen. Katti var mer skeptisk enn CC, som har som maal aa proeve mest mulig nytt paa denne turen.
Etterpaa dro vi for aa se paa et flytende marked. Baatene er ganske lukkede, saa for aa gjoere det lettere aa se hva de ulike baatene selger, har de varer knyttet fast til en lang stav. Hvis det henger et bananblad paa staven er det ikke bananblader som er til salgs, men hele baaten, sa guiden. Kjekt aa vite...
Guiden vaar viste oss noen bra restauranter og hjalp oss aa faa booket flybilletter til Da Nang for neste dag. Senere paa kvelden testet vi en av restaurantene han hadde anbefalt. Katti valgte en flavours of Mekong smaksmeny, mens CC var toeff og valgte slangemenyen. Katti fikk en sursoet fiskesuppe med ananas, vaarruller og fisk i leirgryte med en slags karamellisert fiskesaus. CC fikk slangevaarruller og slangecurry.
Dag to ble vi plukket opp paa hotellet etter en styrkende nudelsuppe til frokost. Vi skulle tidlig opp fordi det er mye mer liv paa de flytende markedene om morgenen. Det var virkelig mye mer action. CC hadde ikke drukket kaffe til frokost, saa vi praiet en flytende cafebaat og kjoepte varm vietnamesisk kruttkaffe til 5000 dong.
Vi kom oss paa land igjen og fikk en liten omvisning i en tourist village hvor vietnamesere fra Saigon pleide aa komme for aa feriere. Det var i grunnen den eneste delen av turen vi ikke syntes var noe saerlig interessant. Etterpaa ble vi kjoert til flyplassen i Saigon, siden vi skulle fly til Da Nang, som er naermeste flyplass til Hoi An. Flyet vaart ble litt forsinket, men det gjorde ikke noe, for Katti oppdaget at de hadde spa like ved gaten, og benyttet sjansen til aa faa skulder- og hodemassasje. Digg! :) Det var saavidt CC klarte aa faa Katti med paa flyet, for massasjen sluttet ikke foer det var last call.
Etiketter: Mat, Mekongdeltaet, Vietnam
Naa er vi voksne altsaa! :-o Vi stakk innom Saigon museum of fine art i dag, og paa veien ut kom vi over noen gallerier som solgte vietnamesisk samtidskunst. Vi var litt nysgjerrige og hadde ikke noe annet aa finne paa akkurat da, saa vi ruslet inn i noen av dem bare for aa titte.
I det siste galleriet saa Katti et bilde som hun falt pladask for, men det var jo saa stort, og dessuten et lakkarbeide paa treplate som maalte 80 x 100cm, saa ikke akkurat noe man kan rulle sammen og ta med seg. Dessuten hadde vi nok ikke raad, saa vi gikk derfra.
Noen meter opp i gata sa Katti at hun bare maatte spoerre hvor mye det kostet. Ville bare vite, liksom. Tabbe! Vi hadde jo raad til det :) $1600 skulle de ha, og $200 for aa shippe hele stasen hjem med ramme og alt.
Saa naa er vi altsaa stolte eiere av "Young girls with lotus" av Duong Tuan Kiet. Aner ikke om det vil vaere verd noe for noen andre, men Katti faar ihvertfall en varm fuzzy foelelse naar hun ser paa bildet, og det er jo den beste grunnen til aa kjoepe kunst :)
Etiketter: Ho Chi Minh, Kunst, Vietnam
Da har vi kommet oss til Vietnam naermere bestemt Ho Chi Minh (Saigon). Det er godt og varmt her, 30+. I utgangspunktet hadde vi tenkt til aa vaere i en maaned i Vietnam. Det er ihvertfall saa lenge visumet vaart varer, saa faar vi se hva som skjer.
Det er noen ting som er litt annerledes her. Trafikken er mildt sagt kaotisk. Mopeder som kjoerer i motsatt kjoereretning, og du som fotgjenger maa satse paa at du ikke blir kjoert ned hver gang krysser en gate. Trafikken stopper nemlig aldri, og det finnes ingen groenn mann. Det du maa gjoere er aa gaa ut i gata i et jevnt og rolig tempo saann at mopedene kan forutse hvor du kommer til aa vaere, og kan kjoere rundt deg. Skummelt! 8-o
Mopeder er ikke bare til for aa transportere en eller to personer her. Vi har sett 4-5 personer paa samme moped, og enorme sekker med varer som var hoeyere enn moped og sjaafoer til sammen. Hvordan de faar til aa balansere det hele er et mysterium.
Valutaen, dong, har latterlig mange nuller. En oel koster 20 tusen dong og hotelletrommet kostet 1,6 mill for to netter. Vi er ikke helt vant til prisene ennaa, saa ting hoeres dyre ut selv om de ikke er det. I gaar spiste vi hver sin porsjon pho (nuddelsuppe), vaarruller og cola til 104000 dong. Det er vel litt over 35 kroner eller noe. Det kommer ikke til aa bli vanskelig aa holde seg under budsjett :)
Maten var forresten supergod. Suppekraften foeltes saa ren og frisk at det var som helse i hver draape, men i motsetning til mange andre sunne ting saa smakte den fantastisk. Masse god chili og mynte til. Namme! :9
Vi kommer til aa vaere her en kort stund foer vi finner en tur ned til Mekongdeltaet. Men det kan jo vaere at vi blir her litt lenger...
Etiketter: Ho Chi Minh, Vietnam
Det beste stedet vi rakk aa spise paa var Billy Kwong, resturanten til kjendiskokken Kylie Kwong. Siden de ikke lar deg reservere bord maa du moete opp, og du maa regne med koe. Katti og CC var der klokken 18:10, ti minuter etter aapningstid, og vi maatte vente i 15 minutter foer vi fikk beskjed om at de skulle ringe oss naar de hadde noe ledig bord. Naar vi fikk satt oss ved bordet bestilte vi "Crispy skin duck with fresh plum sauce". Det smakte like godt som det hoeres ut.
Vi kom oss aldri til Rockpool. Dessverre var kommunikasjonen mellom oss og resturanten, paa email, litt for treig. Vi faar ta det neste gang vi skal til Australia. For det er sikkert at vi skal hit igjen.
Hei!
Nå er det leeenge siden vi har postet noe, men ikke fordi vi ikke har skrevet noe. Derimot har vi ikke fått soset oss til å dra til en nettcafe for å poste innleggene våre. Vi har datert dem ca. da de ble skrevet.
Innleggene er:
Ha det påskeøya.. Hallo Tahiti!
Sydney shopping sphree!
Planlegging av nyttårsaften
Nyttårsaften
Sydney Aquarium
CC fikk forresten brillene sine i dag. Første stopp på programmet da vi landet her var selvfølgelig å bestille nye.
I går var vi ute og ruslet oss en tur på The Rocks da vi fikk lyst til å besøke Sydney Aquarium. Vi tok fergen fra Circular Quay til Darling Harbour, sånn at vi fikk sett byen fra vannet. Akvariet var innmari fint, og de ulike tankene og bassengene imiterte de naturlige leveforholdene – akkurat som vi liker det.
Selbassenget var dessverre tomt, for alle selene lå og latet seg i solen i stedet for å leke i vannet. Høydepunktet var definitivt haibassenget. Man går i glasstunneller gjennom bassenget, sånn at man kan se hai som svømmer på alle kanter. Utrolig grasiøse, og litt skumle, selv om de artene de hadde der ikke spiser folk, men fisk. åh, og sjøhestene og dragefiskene var kjempesøte! :)Box jellyfish er mye mindre enn Katti trodde. Hun så for seg kjempemaneter som var lette å spotte. Ikke at det kommer til å bli noe problem, for alle strendene langs østkysten er stengt på grunn av et sikkelig ruskevær som fører til veldig høye bølger også her i Sydney. Surfebomsene blåser selvfølgelig i alle advarsler og fryder seg over bølger på tre meter enkelte steder.
På nyttårsaften ble det ikke helt som planlagt, gitt. Da vi kom til botanisk hage, hvor vi hadde tenkt å være, var det allerede fullt, og de slapp ikke inn flere folk. Det har aldri blitt stengt så tidlig før, sa de. Tabbe! Vi var forberedt på å ikke få en super plass å sitte, men ante ikke at de faktisk stengte områdene. Det endte med at vi ble sittende et stykke bortenfor, hvor vi kunne se fyrverkeriet, men ikke brua og operahuset. Vi ble sittende der til barnefyrverkeriet, som var innmari fint. Spesielt fine var de kubeformede, hjerteformede og S-formede (for Sydney) fyrverkeriene.
For fyrverkeri nummer to prøvde vi å flytte på oss for å få utsikt til brua. Vi tenkte kanskje de ville slippe inn flere folk nå som alle barnefamiliene dro hjem, men nei. I likhet med utallige andre endte vi opp ved Circular Quay. Vi kunne se brua sånn delvis derfra, men det viste seg å være et dårligere sted enn der vi opprinnelig var. Jaja... Vi kommer til å prøve igjen et annet år, med båtbilletter eller hotellrom på Shangri-La eller Four Seasons, tror vi. Der har man super utsikt til hele stasen :)