Vi har fått mange gode tips om hvor vi bør være midnatt i dag. Botanisk hage ser ut til å være det beste stedet. Takker Ina (med lang fartstsid i Sydney) og Fabrizio for tipset. Men de sa noe om at vi skulle komme oss til parken tidlig og markere vårt område. Vi har kjøpt et teppe for dette formålet, men vi kommer nok ikke oss dit før klokken 18. Oh well. Vi regner med at man kan snike seg forbi og få en bedre ståplass når det begynner å nærme seg midnatt. Dessuten kommer de fleste barnefamiliene til å dra hjem etter fyrverkeriet klokken 21, så da vil det sikkert bli bedre plass.
Sydney er en fin by med masser å se og gjøre. Du har Sydney Opera house, The Rocks, aquarium og en zoo i verdensklasse. Men de har ogsa veldig bra shopping, spesielt når det er 20-35% sommersalg. Så dere skjønner hva som har fått prioritet... Det er bra vi har ti dager i Sydney før vi reiser videre ;-)
I går kom vi over ASUS eee pc'er. ASUS eee er en liten laptop CC har siklet på lenge, og når de koster 499 AUS kan man jo like godt kjøpe to stykk. En svart til CC og en perlehvit til Katti. Julegaver til hverandre er enkelt når man er “litt” nerdete. “eee”-en veier bare 0,9 kg så det er ikke så mye å bære på. Nå gjelder det bare å finne et usikret nettverk :-)
I tillegg har vi funnet en gorilla tripod, sa nå Eva, blir det mer bilder av oss begge, kanskje..
Handleturen fortsatte dagen etter med klesshopping. Katti har kjøpt seg shorts og bøker. Etter å ha vært sulteforet på bøker igjennom hele Sør-Amerika, er det artig å kunne gå inn i bokhandler og ha noe utvalg utover pungin-classics bøker eller Danielle Steel. På den andre siden, CC fikk jo lest “A tale of the two cities” så noe godt kom jo ut av det. ;-)
Til lunsj i dag kom vi over en Wagamama resturant, til stor glede for oss begge. For de uinvidde så er dette noodle-steder som har spartanske lokaler, men veldig god ramen. Ja, og så er det Boy George som eier kjeden, men det er ikke deres feil.
Hotellet var, vel, veldig bra... Svømmebasseng med sandbunn, fin sandstrand (men langgrunnt med mange skarpe koraller - CC skar seg i foten), god hotellmat, og rommet vårt lå over en diger karpedam. Vi kom oss ikke ut av hotellet, annet enn for å sjekke mail og bankkontoer, og handle inn mer solfaktor. Forresten, hvorfor må franske tastaturer være så ekstremt merkelige? Q er der hvor A-en skal være og hele nummerraden må du holde shift nede på for å få tall. CC låste seg ute fra nettbanken sin, og ble litt sur.
Etiketter: Chile, Paaskeoeya, Tahiti
I dag er det julaften, og vi har fremdeles ikke et fnugg av julestemning. Heldigvis, for da foeles det ikke saa trist aa ikke vaere hjemme i jula. Her er det sol og varmt som vanlig. Vi regner med at det blir tunfisk til julemiddag. Om en halvtime skal vi ut paa enda en tur.
Katti sitt telefonabonnement virker ikke her, saa eventuelle julehilsener er velkomne paa CCs mobil: 93403625
Maa loepe for aa rekke turen. Poster kanskje mer senere.
God jul! :)
Etiketter: Chile, Paaskeoeya
I gaar var vi paa utflukt rundt omkring paa oeya. Det var oss to og Liesbeth fra Nederland, og "guiden" vaar, som ikke vaar noe saerlig til guide. Vi ble stort sett kjoert rundt og overlatt til oss selv paa de ulike arkeologiske omraadene. Heldigvis hadde vi med Rough Guide, saa vi hadde saann noenlunde peiling paa hva vi saa paa.
Om morgenen ble vi kjoert opp til en utdoedd vulkan som heter Rano Kau. I krateret er det en innsjoe, men naa er den i ferd med aa gro igjen, ser det ut til. Paa andre siden av krateret kom vi til Orongo, som er en landsbyruin og seremoniellt setrum. Husene var bygd av stein, og inngangsdoerene var innmari smaa. Enten maatte de krype inn og ut, eller saa maa de ha vaert ompa loompa'er :) Det var her de hadde en kult rundt "fuglemannen". Om vaaren klatret de ned fra vulkanen og ut i havet hvor de svoemte ut til en oey og ventet paa at en terne skulle legge egg. Den som fant det foerste egget ble "fuglemannen" i ett aar, og fikk barbert av haaret, oeyenbrynene og oeyenvippene, og levde i isolasjon resten av aaret. Some prize... :) Det maa sikkert ha vaert noen fordeler ogsaa, men man vet ikke saa mye mer om denne kulten. Neste stopp var den muren som gjorde at Heyerdahl trodde det var en forbindelse mellom inkaene og Paaskeoeya, siden det var samme teknikk som var brukt. Deretter bar det hjem for lunch.
Senere paa dagen dro vil til stranda vi snakket om sist. Den var veldig hvit og fin - et skikkelig tropisk paradis. Like overfor stranda staar den Moai'en som Heyerdahl og noen oeyboere reiste for aa bevise at det kunne gjoeres med enkle verktoey. Vi var der og badet i en times tid foer det bar videre paa tur rundt nordoestre del av oeya. Vi besoekte stedet der moai-statuene ble hugd ut av fjellet, og en hel haug av andre moai-steder. Vi fikk i grunnen litt moai-overdose til slutt.
Etiketter: Chile, Paaskeoeya
Da har vi landet paa Paaskeoeya, og funnet oss et sted aa bo. Vi var litt engstelige for at det ikke skulle vaere rom aa faa siden det er jul, men vi fant en stall...eller nei, det var egentlig et helt aalreit sted, men litt loslitt her ogsaa. Begynner aa bli vant til enkel standard.
Vi bor i utkanten av Hanga Roa, som er "byen" paa Paaskeoeya. Vi har gangavstand til moai-statuer og en bitteliten strand paa 15 meter som vi deler med resten av byens befolkning. Litt trangt. Paa andre siden av oeya finnes det en super strand, saa vi skal proeve aa komme oss dit en gang. I morgen tidlig skal vi ut og kikke paa vulkanen, Rano Kau. Krateret rommer en sjoe, og det skal visst vaere veldig fint.
Vaeret er supert. Varmt og ganske fuktig. Vi merker at sola tar, saa det er vel bare aa finne frem solfaktor. Vi er fremdeles litt bleike paa tross av hvor lenge vi har vaert ute. Har jo vaert forsiktige, maa vite. Vi har forresten bestilt oss kaksehotell paa Tahiti, hvor vi har tenkt aa ligge ved bassengkanten og jobbe med fargen.
Naa maa vi faa oss litt mat. Bilder av snaale statuer og saant kommer saa snart vi faar tatt noen.
Etiketter: Chile, Paaskeoeya
Beklager at det har vaert lite aa lese i det siste. Katti har vaert daarlig i noen dager, og etterpaa har vi hatt det travelt med aa utforske byen.
Etter 7 dager i Santiago kan vi si at det er en variert by. Her finnes koselige caféomraader, trashy utelivsomraader og enda mer trashy omraader med masse junkfood og skrot. Paa et av disse stedene fant CC sin ultimate matopplevelse paa denne turen - poelse med alt! Med andre ord; tjukk, lunken wienerpoelse med tomat, avocado, majones og ketchup. En "italiano" paa folkemunne, og en hit blant de innfoedte. CC klarte ikke mer enn et par tygg foer den uvanlige kombinasjonen ble for mye. Da var han glad for at han ikke bestilte en "completo"...Det foerste hotellet vaart var som en reise tilbake i tiden. Temmelig loslitt, og veldig art deco. Hoeydepunktet var heisen, som faktsik hadde sjaafoer! :D Her var det nemlig ingen etasjeknapper, men en spak som man brukte til aa kjoere opp og ned, og det krever jo sin mann aa treffe akkurat. Moro :)
Etter at Katti foelte seg bedre flyttet vi til et stroek vi hadde oppdaget som hadde masse koselige cafêer og restauranter. Har hadde vi vaart foerste ordentlig gode maaltid etter aa ha levd paa ostesandwicher i tre dager. :P Vi fikk en liten bordgrill med hjort, okse, villsvin, lam og poelse fra Patagonia. Namme! :9 En skikkelig matopplevelse. Kjoettet var utrolig smakfullt og moert, og vi satt bare og himlet med oeynene over poelsen. To vinflasker senere tuslet vi mette og fornoeyde hjem. Maten var saa bra at vi maatte tilbake i dag. CC hadde hjort i moerk sjokoladesaus, og Katti hadde en lokal fisk som det ikke finnes noen oversettelse for, som var litt sverdfiskaktig og veldig god. Innmari digg i dag ogsaa. Man kanskje aller mest nevneverdig er det at CC har drukket sin foerste hele halvliter i dag - ever! Og han har proevd stout! :)
Paa Bjoerns anbefaling fro vi til zoologisk hage i dag. Veldig bratt, men ikke saa bra som vi hadde haapet. Vi syntes det var litt kjipt at innhegningene ikke etterlignet dyrenes naturlige forhold noe saerlig, og syntes litt synd paa sjoeloeven som svoemte rundt og rundt i et lite basseng uten noe morsomt aa se paa.
I morgen flyr vi til paaskeoeya, og der skal vi feire jul etter beste evne. Vi faar liksom ingen julestemning i 30 plussgrader. Kanskje like greit, for da savner man ikke norsk jul like mye.
Tidlig om morgenen tok vi toget fra Cusco til Aguas Calientes. Hele den foerste timen gikk med til a kjoere sikksakk for aa komme opp i fjellsiden. Kjedelig :P. Lonely Planet beskriver Aguas Calientes som "the ugliest, most overpriced city in Peru". Vi kan ikke annet enn aa si oss hjertens enige. Hele byen bestaar av suvenirsjapper, hoteller og restauranter, og alle proever aa faa deg til aa kjoepe. Det hjalp sikkert ikke at det er lavsesong akkurat naa. Hotellet var litt smaakjipt, med en hane utenfor som uheldigvis for oss var veldig opptatt av aa markere territorium. Ikke saa goey naar man maa staa opp tidlig. Vi hadde hele dagen paa aa utforske byen, men det var liksom ikke noe saerlig aa se, og saa begynte det aa regne. Masse. Vi endte opp med aa se pirat-DVDer og spise popcorn paa en lokal bar frem til vi skulle spise middag.
Restauranten var i grunnen ganske koselig. CC bestemte seg for aa vaere modig og teste den lokale spesialiteten - stekt marsvin! Det var i grunnen ganske godt, men litt mye smaa bein og litt lite kjoett. Ikke noe problem aa se hvilket dyr det var, for hele marsvinet laa pa tallerkenen, inkludert hodet med tenner og det hele. Det var litt uvant aa se ansiktet til det du spiste, men det gikk greit. Katti var ikke like modig, og valgte oerret, men dristet seg til en smakebit fra CCs tallerken.
Machu Picchu
Sacred Valley
Samme kveld fikk vi informasjon om turen til jungelen/regnskogen, og vi fikk tre nye personer i gruppen vaar, hvorav en var norsk, slik at norrbaggarna ble i flertall.
Jungelen
Baatturen tok ca. 2,5 time, og vi saa roede howler monkeys paa veien. Disse hoerte vi mye til hver eneste dag. Broelene deres hoeres pa flere kilometers avstand, som er ganske imponerende, for de er smaa dyr - bare 50-60 cm lange.
Vel fremme ble vi tildelt bungalower. Vi var doedsimponerte, for vi var forberedt paa aa ha det ganske primitivt (nesten telt), men rommene var store og fine, og hver bungalow hadde solcellepanel saann at vi kunne faa varmt vann i dusjen. Paa verandaen var det hengekoeye. Digg! :) Vi saa en diger gnager fra verandaen (3 ganger stoerre enn et marsvin), og trodde det var den kjempegnageren vi ble fortalt om under lysbildefremvisningen foer middag, men det var en mindre variant. Etter middag bar det ut i jungelen rundt lodge'en med lommelykter for aa se paa insekter, slanger og frosk. Utrolig nok var ikke Katti den som var mest redd for insekter. Hurra! Alltid greit aa ha noen som er mer redd enn seg selv.
Tidlig paa kvelden samme dag fikk vi se kjempegnagerne blant traerne utenfor lodge'en. Digre! Synd at kameraet laa i bungalowen akkurat da. Etterpaa tok vi en runde Monopol paa spansk, for ingen orket aa dra paa ettermiddagsturen, siden det i grunnen var mer av det samme og alle var slitne, og vi saa i grunnen mange kule dyr rett utenfor bungalowene vaare ogsaa. Det var litt vrient aa finne ut av hva det sto paa sjansekortene av og til :)
Paa kvelden var det baattur for aa proeve aa finne kaimaner. Vi fikk sett et par stykker ved elvebredden. Det fineste var da de slo av baatmotoren og lommelyktene og vi bare satt og drev paa vannet. Jungelen saa ut som om den glitret, for det var ildfluer overalt. Fint!
I kveld skal vi fly til Santiago de Chile. Vi har ikke lagt noen planer for oppholdet der, men vi lurer paa om vi skal ta oss noen vinsmaketurer og saant. Vi faar se.
Etiketter: Jungel, Machu Picchu, Peru, Sacred Valley
Etter en kjapp overnatting paa 2,5 time i Lima, var det tilbake til flyplassen for aa ta flyet til Cusco, som er naermeste flyplass til Machu Picchu. Cusco ligger paa 3400 meter. Lett match for oss som nettopp har vaert paa 4100 ;)
Da vi kom frem til hotellet ble vi servert te av kokablader for aa dempe eventuelle effekter av hoeyden. Er dette lov da? Det smakte litt som groenn te, men litt mer jordsmak. Naa skal vi ut og utforske byen, saa det kommer vel flere bilder etter hvert.
Etter 4 fantastiske dager paa Galapagos er vi tilbake til sivilasjonen, og en internettilkobling. Veldig mye har skjedd siden sist. Vi har blant annet sett iguanaer, sjoeloever, fregattfugler, kjempskilpadder, havskilpadder, pingviner og hai.
Men la oss begynne maa begynnelsen. 30. november landet vi i Quito, en dag foer selve Galapagos-turen. Quito ligger paa 2850 meter sa vi foelte oss litt svimle etter at vi gikk av flyet, men det ga seg fort. Vi tilbragte dagen i sentrum hvor vi kjoepte inn litt smaatterier vi trengte til turen. Det sto i turbeskrivelsen at vi trengte lange sokker til jungelen, saa naa er vi i besittelse av fotballsokker for forste gang.Dagen etter moette vi gruppen vi skulle reise med til Galapagos, og vi fikk en lang briefing fra den lokale representanten for reiseselskapet. Det var for det meste engelskmenn og kanadiere, og omtrent halvparten av dem var pensjonerte laerere. Paa morgenen den 2. desember floey vi til en oey pa Galapagos som heter Baltra. Der ble vi moett av naturguiden vaar, og vi gikk ombord paa baaten. Allerede ved ombordstigningen saa vi sjoeloever paa brygga, og naar vi kjoerte ut mot den foerste ankringsplassen vaar ble vi fulgt av fregattfugler, og CC saa skater som hoppet ut av vannet og flippet rundt. Visstnok er dette for aa fjerne parasitter.
Foerste stopp var paa en strand hvor vi saa blue footed boobies, krabber, iguanaer og flamingoer. Dette var eneste stopp den foerste dagen, og det passet i grunnen greit, for etter aa ha spist middag ombord var vi temmelig troette.Dagen etter var det tidlig start og et ganske tettpakket program. Paa en oey som het Sombrero Chino besoekte vi en sjoeloevekoloni, og saa masse iguanaer. Neste stopp var snorkling fra gummibaaten. Der saa vi smaahai, skate og papegoeyefisk og masse fisk vi ikke visste navnet paa. Det var store stimer vi kunne svoemme gjennom. Kjempegoey! :)
Etter lunch var det snorkling fra stranda paa Bartolomé island, og der snorklet vi med havskilpadder og pingviner. Fine! Vi hadde et undervannskamera, men vi har ikke faatt fremkalt bildene ennaa. Vi vet ikke om vi har bilder av pingviner under vann, for Katti er ikke sikker paa om filmen tok slutt foer eller etter hun tok bildene. Saann er det naar man er vant til aa bare knipse i vei med plass til tusenvis av bilder...
Senere gikk vi 300 trappetrinn til det hoeyeste punktet paa Bartolomé. Slitsomt, men utsikten var fin :) Vi sov godt den natten.Paa dag 3 var vi i James Bay paa Santiago Island. Her var det snorkling med sjoeloever, og vi saa hekkeplassene til de lokale pelikanene, og en holy stick forest. Her var det ogsaa masse iguanaer. I det hele tatt har det vaert saa mye dyr at man har av og til maattet passe seg for aa ikke traakke paa dem, sa vi er godt fornoeyde. Etter James Bay kjoerte vi helt ned til Puerto Ayora paa Santa Cruz, hvor vi gikk en liten tur i byen. Baatturen var litt kvelmende, for det var litt sjoe.
Den siste dagen besoekte vi Darwin-senteret i Puerto Ayora foer vi tok bussen til flyplassen. Paa Darwin-senteret driver de blant annet med oppdrett av kjempeskilpadder som senere settes ut paa oeyene. De tar vare paa skilpaddeungene til de er store nok til aa greie seg selv, for de er saarbare for rotter og villhunder foer skallet deres er sterkt nok.
I dag tok vi taubanen opp til vulkanen som Quito ligger under. 4100 meter! Det hoeyeste noen av oss har vaert foer. Heldigvis var det mulig aa betale litt ekstra for aa snike i koeen, for vi hadde ikke saa mye tid paa oss foer flyet til Lima. Utsikten var super, og vi merket ikke saa mye til hoeyden annet enn at oerene vaare poppet et par-tre ganger paa vei opp og ned. Uheldigvis kom det taake foer vi kunne se noe krater, men vi fikk sett masse utsikt over Quito foer det.
Quito feirer seg selv denne uken. Noen som betyr at folk kjoerer rundt paa lastebilplan og spiller trompet og roper "Viva Quito!". I tillegg fester og synger de hele natten, noe som vi faar med oss naar vi proever aa sove paa hotellromet. I dag, naar vi skal dra herfra, har de en rakettfestival som vi dessverre gaar glipp av. Trist!
Etter et par dagers avslapning i Tulum har vi naa forflyttet oss til Quito i Equador. I morgen skal vi fly sammen med reisefoelget vaart til Galapagos, hvor vi skal ha tre netter paa baat mens vi reiser mellom oeyene og ser paa dyrelivet der. Glede seg! :)
Vi ser ikke for oss at vi kommer til aa ha internettilgang der, saa ikke vent noe nytt innlegg paa noen dager.