Ikke nok med at Bjørg og Sigurd har stilt opp med kjøring og bæring på to dagers IKEA-shopping. I dag da jeg sto med dem i kassakøen på IKEA slapp de bomben - vi får både vogn og bilsete til jul! :D

Jeg ble så paff at jeg visste neste ikke hva jeg skulle si jeg. Ingen tvil om at barnebarn var etterlengtet der i gården, nei :) Så nå står det en flunkende ny rød og grå Brio Go på stua, og da er nesten alt klart til trilleturer langs Akerselva. Må bare finne en koppholder til caffe latte'n, og en fin og varm vognpose.

Jeg var på svangerskapskontroll tidligere i dag, og alt sto bra til. Normal vekstkurve og fin hjertelyd, og alle prøver var bra. Dette var første gang hos jordmor i stedet for lege, så det ble en litt lengre affære, med litt mer prat om forventninger og tiden etterpå og sånt. Neste gang blir hos legen igjen, sånn at jeg får passet på blodsukkeret.

I går skrudde vi sammen sprinkelsengen og fikk på plass den siste skapdøren på kjøkkenet, pluss at vi omsider fikk på plass gardiner på soverommet. Inntil nå har vi hatt et par flattrykte pappesker i vinduet for privatlivets skyld, og det så jo ikke akkurat lekkert ut :P Ja, når jeg sier vi så mener jeg egentlig CC, verdens snilleste superkjæreste. Jeg fikk ikke lov til å hjelpe til med annet enn å peke og rekke ham skruer, og ble for det meste beordret til sofaen for å slappe av.

CC er ute og tar seg en velfortjent lønningspils i kveld - den siste på Aker Brygge, siden Storebrand skal flytte til Lysaker over helgen. Jeg tror det blir litt vemodig, for jeg vet det har vært supert å jobbe så sentralt, og det er ikke sikkert at oppmøtet på lønningspilsen blir det samme når det blir helt ute på Lysaker.

Nå skal jeg ut og kjøpe inn litt middag, og kanskje litt andre småtterier så jeg har noe å by på når vi får besøk. Jeg følte meg ikke som mye til vertinne i dag med bare springvann å by på etter all den innsatsen :P

Vi har lenge vært sikre på at vi skulle ha en Bugaboo Cameleon, fordi den er liten og nett, og ser veldig kul ut. Men da vi var på Barnas Hus og testet ut vogner her om dagen fant vi ut at Brio Go er mye enklere i bruk, og høyden er bedre for ryggen.

Problemet er bare at den er ikke noe i nærheten av så fin som Bugaboo'en.
Pokker og... :(

Bugaboo Cameleon i grått og rødt:


Brio Go i grått og rødt:

Ultralydbilder

Tenkte bare jeg skulle legge ut noen av bildene vi har så langt.

Vi har vært på flere ultralyder. Dette er fra da vi tok genetisk fosterdiagnostikk i London 8. august. Vi ville være helt sikre på at nurket vårt var friskt og fint.




Dette er fra den ordinære rutineultralyden på Ullevål den 22. september. Da fikk vi vite at det skulle bli en liten jente. Sjekk den lille oppstoppernesen :)

Båttur i Ha Long Bay

Vi hadde bestilt en 2 dager 1 natt, "bo paa baaten"-cruise i Ha Long Bay. Ha Long Bay er paa "UNESCO "World Heritage site" listen og et sikkelig fint sted. Dessverre regnet det den dagen vi kom dit.

Trøbbel i Hanoi

Siden flyet til Hanoi var 4,5 time forsinket saa var det ganske tomt i adkomsthallen paa flyplassen, og trikset vaart med aa bestille hotellrom paa flyplasser backfired. Dermed maatte lonelyplanet frem paa foerste gang paa lenge. Kambodsja var forgje gang, tror vi. Vi fant et hotell som hoertes bra ut fikk tatt ut noen millioner dong og kapret oss en taxi. Saa langt saa bra. Dessverre visste det seg at de to hyggelige mennene som ville kjoere oss inn til byen ville ha to millioner for det, og paa motorveien kostet bomringen 1,5 millioner. Vi kunne bare gi han pengene saa skulle han fikse alt. Luringen, bah! Katti fikk prutet ned taxi regningen til en million. Dyrt siden det egentlig skulle bare kostet 10 dollar og bomringen kostet bare 15 tusen dong. Vanskelig med alle nullene selv for innfoedte paastod fyren.

Vel fremme, nesten.. Vi ble slengt ut av taxien 100 meter unna hotellet. Vi maatte ha truffet paa de eneste i Hanoi som bryr seg om enveiskjoerings regelen. Fant vi ut at hotellet var fult. Klokken var naa rundt 2 om natten saa naar vi fant et hotell som kun hadde suite'n ledig saa tok vi det, selv om det kostet $125.

Finne sikkelig hotellrom i Hanoi skulle vise seg aa vaere mye vanskeligere enn i f.eks. Saigon. Veldig ofte saa var hotellene fulle, eller kunne bare love rom en natt, saa naar en "snill" selger saa at vi kunne faa et rom til $40 hele to netter paa rad saa var vi lykkelige. Heisen virket ikke, og trappene opp til fjerde etasje var litt trange, men rommet var rent. Og heisen skulle jo bli fikset i loepet av dagen saa mannen i resepsjonen. Paa vei opp trappene saa vi at de holdt pusseopp noen rom, men det braakte ikke noe og det var stille den foerste natten.

Arrrgh! Det skulle selvsagt ikke vare. Natt nummer to begynte nabo huset aa pusseopp klokken 11, men de sluttet vel sikkert 12? Neida, klokken 2 blir vi sinte nok til aa gaa ned i resepsjonen for aa klage vaar noed. Hvorfor kunne ikke resepsjonsfolkene be naboen holde opp.. Folk maatte jo faa lov til aa sove. Men nei, paa grunn av vietnamsk "lov" saa fikk naboen bare lov til aa jobbe om natten.. Saa resepsjonisten hadde ingen forstaaelse for vaar harme, og var ikke villig til aa snakke med naboen. Han skjoente heller ikke at vi var happy med aa betale full pris for rommet. Egentlig burde vi bare dratt, men klokken var blitt 3 og finne et nytt hotellrom var uaktuellt. Klokken 4 gav naboen seg og vi fikk noen timer soevn foer vi sjekket ut. Etter aa ha kjeftet litt mer paa resepsjonisten spurte han om vi ville bo der en natt til? :-0

Saa nytt hotellrom og nytt fjerde etasje uten heis.. Alt er fint. Det eneste som irriterer er at vi er litt naerme et PA-anlegg som sender vietnamske nyheter/propaganda klokken sju om morgenen.

Ingrid, Katti og CC ble nok “lurt” en gang til da vi landet paa Pattaya International Airport. PIA er en liten flyplass langt unna noenting som helst som bare Bangkok Air og noen charterfly flyr til, og siden den er langt unna noe som helst kan de to soete jentene bak taxi-standen selge deg hva som helst. CC foelte seg litt fatalistisk og syntes at de 1300 bath'ene de ville ha for aa kjoere oss til Ko Samet brygge var en grei pris, selv om en flybillett hadde bare kostet 2500 bath, eller noe slikt. Vi skulle i hvert fall komme oss frem og det med minium hassle.

Etter 2,5 timer i en veldig kald taxi, fyren snakket daarlig engelsk, kom vi frem til “byen paa fastlandet like ved Ko Samet”. Da visste det seg at han ikke helt visste hvor haven var. Det var sikkert ikke hans fasterute. Saa han ringte en kompis, og vi ble fraktet til et sted som solgte mye bedre speedbaat billetter til An strand ett eller annet, og kompisen ville bare 1800 for oss tre. Nice! Ingrid hisset seg litt opp forstaalig nok, men Katti og CC fikk roet henne ned litt og sa at tre hundre kroner er ikke verdt en krangel, og at vi vil komme frem foer de som tar fergen vi antaglig allerede hadde betalt for.

Etter en kort, rask, tur paa en moped, alle tre, med sekker og sjaafoer, kom vi frem til speedbaaten og ventet paa at en hel haug med thai folk som ogsaa skulle med. Saa dro vi fra fastlandet og speedet forbi to fergjer. :) Thai'ene ble satt i land ved kaien hvor fergene var, men vi dro rett til stranden vi hadde lest paa travelfish var best. Da vi kom frem visste det seg at det ikke var noen brygge, saa det ble en vaatt landgang, men det er jo den beste maaten aa komme seg til et nytt sted synes Katti og CC.

Saa parkerte Katti CC med alle sekkene sammen med en singha, mens Ingrid og hun gikk for aa finne en bungalow. Foerst en litt billig en med AC som luktet litt vondt. De valgte ikke den. Saa en paa stranden med vifte i taket og stor varanda med daybed. De valgte den! :D

Saa gikk det noen dager med latskap som bare Katti og CC greier naar de er paa ferie. Vi gjorde omtrent ingenting uten aa late oss paa stranden, spise ved den naermeste resturanten og bade paa stranden rett utenfor bungalow'en. Vel, nesten, Katti og CC har jo kjoept snorkle utstyr saa det maatte testes og spesielt artig var det at vi fant noen koraller paa “stranden vaar” og at det var mange fisker der ogsaa. Hvis man hadde mat med seg kom det til og med noen sy fisker(?), artige tynne fisker med veldig lang nese.

Kortblog (igjen)

Ahh.. Vi ligger litt bak ennaa, men vi fortelle hva vi skal gjoere snart. Vi sitter paa flyplassen i Bangkok igjen Hanoi i Vietnam. Planen er aa gjoere et cruise i Halong Bay, foer vi drar ned til Hoi An og gjoer mer skredder ting. Vi faar se hva vi faar tid til.. Det begynner aa bli knapt med tid foer maa dra tilbake til Norge.

Forresten saa var Ko Semet var sikkelig digg...