Trøbbel i Hanoi

Siden flyet til Hanoi var 4,5 time forsinket saa var det ganske tomt i adkomsthallen paa flyplassen, og trikset vaart med aa bestille hotellrom paa flyplasser backfired. Dermed maatte lonelyplanet frem paa foerste gang paa lenge. Kambodsja var forgje gang, tror vi. Vi fant et hotell som hoertes bra ut fikk tatt ut noen millioner dong og kapret oss en taxi. Saa langt saa bra. Dessverre visste det seg at de to hyggelige mennene som ville kjoere oss inn til byen ville ha to millioner for det, og paa motorveien kostet bomringen 1,5 millioner. Vi kunne bare gi han pengene saa skulle han fikse alt. Luringen, bah! Katti fikk prutet ned taxi regningen til en million. Dyrt siden det egentlig skulle bare kostet 10 dollar og bomringen kostet bare 15 tusen dong. Vanskelig med alle nullene selv for innfoedte paastod fyren.

Vel fremme, nesten.. Vi ble slengt ut av taxien 100 meter unna hotellet. Vi maatte ha truffet paa de eneste i Hanoi som bryr seg om enveiskjoerings regelen. Fant vi ut at hotellet var fult. Klokken var naa rundt 2 om natten saa naar vi fant et hotell som kun hadde suite'n ledig saa tok vi det, selv om det kostet $125.

Finne sikkelig hotellrom i Hanoi skulle vise seg aa vaere mye vanskeligere enn i f.eks. Saigon. Veldig ofte saa var hotellene fulle, eller kunne bare love rom en natt, saa naar en "snill" selger saa at vi kunne faa et rom til $40 hele to netter paa rad saa var vi lykkelige. Heisen virket ikke, og trappene opp til fjerde etasje var litt trange, men rommet var rent. Og heisen skulle jo bli fikset i loepet av dagen saa mannen i resepsjonen. Paa vei opp trappene saa vi at de holdt pusseopp noen rom, men det braakte ikke noe og det var stille den foerste natten.

Arrrgh! Det skulle selvsagt ikke vare. Natt nummer to begynte nabo huset aa pusseopp klokken 11, men de sluttet vel sikkert 12? Neida, klokken 2 blir vi sinte nok til aa gaa ned i resepsjonen for aa klage vaar noed. Hvorfor kunne ikke resepsjonsfolkene be naboen holde opp.. Folk maatte jo faa lov til aa sove. Men nei, paa grunn av vietnamsk "lov" saa fikk naboen bare lov til aa jobbe om natten.. Saa resepsjonisten hadde ingen forstaaelse for vaar harme, og var ikke villig til aa snakke med naboen. Han skjoente heller ikke at vi var happy med aa betale full pris for rommet. Egentlig burde vi bare dratt, men klokken var blitt 3 og finne et nytt hotellrom var uaktuellt. Klokken 4 gav naboen seg og vi fikk noen timer soevn foer vi sjekket ut. Etter aa ha kjeftet litt mer paa resepsjonisten spurte han om vi ville bo der en natt til? :-0

Saa nytt hotellrom og nytt fjerde etasje uten heis.. Alt er fint. Det eneste som irriterer er at vi er litt naerme et PA-anlegg som sender vietnamske nyheter/propaganda klokken sju om morgenen.

0 kommentarer: