Cuba oppsummert

Naa har vi forlatt Cuba til fordel for Mexico. Vi ble gasset paa tilbakeveien ogsaa. Ah, vi glemte jo aa fortelle om det... Da vi floy til Cuba annonserte de plutselig at flyet skulle gasses med inseksmiddel. Vi ble forsikret om at det ikke var DDT i gassen, saa da er det vel greit? Det foeltes allikevel litt udde aa plutselig sitte i den litt parfymerte lukten og vite at man pustet inn insektkverk.

Cuba var litt av en opplevelse. Folkene er veldig hyggelige, og mange gaar og synger for seg selv og andre. Det kaukes mye mellom husene, og hadde vi kunnet litt mer spansk kunne vi nok ha overhoert mange interessante nabodiskusjoner.

Hvor vi enn saa var det fantastiske bygninger i forfall. Store inngangsporter, stor takhoeyde, store vinduer og flotte balkonger og takterrasser. Den som bare kunne faatt kloa i et av dem og pusset det opp...*dagdroemme* Veldig mange steder ser man at hos bare har ramlet sammen, og dette er visst fremdeles en dagligdags affaere, saa det er best aa vaere forsiktig naar man rusler rundt. Mange hus er stoettet opp av trebjelker for at de ikke skal kollapse, men folk bor ofte i husene for det.

Cubanske damer lar ikke noen skarve valker hindre dem i aa gaa i fargesprakende lycra. En svak til kraftig skygge paa overleppa hindrer heller ingen i aa gaa ut. Resepsjonsdamen vaar paa hotel Lido, for eksempel, hadde nydelige store moerke daadyroeyne subtilt sammenbundet av en fin unibrow, og en flott bart som faktisk var lang nok til aa kroelle seg litt ved munnvikene! :D Med en liten innsats er vi sikre paa at hun kunne grodd seg en luxurious handlebar moustache ;) Naar det er sagt saa er Cubanske damer generelt veldig pene inntil de tydeligvis gjennomgaar en slags metamorfose i tjueaarsalderen.

Maten er som tidligere nevnt forferdelig - mye vaerre enn vi kunne forestilt oss. Etter to uker med daarlige raavarer tilberedt med mye fett og lite krydder, gledet vi oss voldsomt til aa bytte land. I gaar spiste vi store saftige biffer og bare himlet med oeynene over den gode kjoettsmaken :9

Hotellet vi bodde paa i Havana var innmari billig (31CUC uten balkong-36CUC med balkong), saa Goeril, hvis du trenger et sted aa bo, saa var det Hotel Lido, som ligger i Calle Consulado, like i naerheten av Habana Vieja. Man kan ikke regne med aa faa varmt vann i dusjen, men vanntrykket er ihvertfall ok, og utsikten fra takterrassen er fin. Vi anbefaler rom 413, hvor airconditioningen er relativt ny og stoeysvak.

I dag har vi tenkt oss ned til Tulum for noen dager med strand og avslapning. Vi er en kjapp tur innom Cancun naa for aa kjoepe inn litt smaatteri foer vi reiser videre.

Ciao!

1 kommentarer:

  1. Bjørn Christian Tørrissen sa...

    Noen DAGER i Tulum?! Hummhumm.

    Det ligger langt flottere stranddager og venter sør for grensa til Belize. Det enkleste er å ta båten ut til Caye Caulker fra Belize City, men dra helst helt ned til Placencia, eller dra til Dangriga og ta båt ut til Tobacco Caye. Der er det så fint at dere kan late som om dere er på bryllupsreise.

    Men hvis dere absolutt skal på stranda i Tulum, så er en av de beste og tryggeste (og nærmest sentrum) den som ligger inne på selve ruin-nasjonalpark-området. Så ta med mat og drikke og badetøy og bruk en drøy time på ruinene, og så resten av dagen på stranda nedenfor dem!

    Selve Tulum er ikke så veldig full av attraksjoner. Men de er flinke til å lage pizza der.