Trinidad og cubansk mat

Vi fikk en noe forsinket avgang til Trinidad, siden CC ble syk samme morgen som vi skulle ta bussen. To dager forsinket kunne vi sette oss paa Viazul-bussen om morgenen den 11. november. Disse gutta hadde airconditioning, og de var ikke redde for aa bruke den. *brrrrrrrr* Katti hadde vaert fornuftig og tatt med seg fleecejakken sin, mens CC skulle vaere macho og klare seg uten. Daarlig valg. Bussturen tok 5 timer og tre kvarter, og bare rastene og litt deling av kroppsvarme med Katti reddet CC fra aa skjelve som et aspeloev.

Trinidad er en vakker liten koloniby som gjoer seg godt paa bilder, men det er slitsomt aa gaa rundt i byen. Det virker som om absolutt alle proever aa livnaere seg paa turisme her, og man blir hele tiden mast paa av folk som skal selge noe eller rett og slett bare vil ha penger. Da vi gikk av bussen ble vi overfalt av saa mange folk som ville ha gjester til casa'et sitt at vi ikke engang klarte aa raadfoere oss med hverandre. Alle sto og skrek ut hvorfor deres case var best. Til slutt valgte Katti bare hun som sto naermest og viste bilde av en koselig bakgaard. Heldigvis viste det seg aa vaere et godt valg. Bakgaarden var like koselig som paa bildet, og vi hadde airconditioning, varmt vann og god middag tilberedt av eieren.

Maten paa Cuba er et kapittel for seg selv. Vi hadde lest paa forhaand at det var kjip og kjedelig mat her, men vi ante ikke at det var saa jaevlig. De bruker nesten ikke krydder, saa det meste mangler smak. Derimot poeser de gjerne paa med olje og eddik, slik at alt smaker nesten det samme. Kjoettet er som regel mer enn gjennomstekt. Av en eller annen grunn faar man gjerne baade ris og poteter som tilbehoer. Groennsaker er som regel av den graagroenne kalde sorten fra hermetikkboks. Man kan heller ikke forvente at de "utenlandske" rettene ligner paa noe man har smakt foer. Vi fant oss en joedisk restaurant med ungarsk gulasj paa menyen i Havana. Det var faktisk et av de faa aalreite maaltidene vi har spist her, men det var vel mer karibisk gulasj enn noen annet. Generelt har den beste maten vaert den vi har faatt paa casa'ene vi har bodd paa, og denne i Trinidad har vaert best til naa. De brukte til og med krydder og masse hvitloek. Namme :)

I gaar var vi paa Playa Ancon, som er en deilig hvit sandstrand et lite stykke utenfor Trinidad. Det var superfint der. Vannet var veldig klart og hadde helt grei temperatur, men ikke like varmt som paa Guanabo. Et supert sted aa feire seksaarsdagen vaar paa. Vi ble litt smaabrente, for vi laa der hele dagen frem til sandfluene kom i firetiden. Faar vaere flinkere med solfaktoren. Vi kan fremdeles ikke riktig tro at det er november.

Det blir ingen bilder denne gangen siden denne internettcaféen ikke lar oss uploade. Vi slenger dem ut naar vi kommer til Havana. Vi tar bussen tilbake dit i dag.

4 kommentarer:

  1. Gøril sa...

    Sorry meg, men hvilken del av dette rådet var det du ikke forsto CC?:

    " Gøril said...

    Fleecejakke ja... Jeg regner med at dere kanskje tar dere en tur på kino en gang og? Jeg har funnet ut at i Mellom-Amerika og i Thailand, så har de en regel som heter "Har vi aircondition, så skal vi få det kaldest mulig!"

    God tur!

    31 oktober, 2007 14:47"

    Burde kanskje spesifisert at de har air condition på busser og!? :) I all fall - nytt råd: Lakenposen virker sånn at varmen holder seg hos deg. Man blir ikke så ,ye varmere av den, men den er digg å ha over beina og sånn når man kjører buss og likevel har med lakenposen. Ok, man blir kanskje pittelitt varmere da...

  2. Anonym sa...

    jeg er lett oppgitt over at dere er solbrent det er unødvendig i våre dager .bruk faktor 50 på hele turen så går det bra .hilsen bekymret mamma

  3. Anonym sa...

    Vikitg melding fra virkeligheten: Skade 1.4 er på lufta!

    Nok om det, kos dere videre :)

  4. Anonym sa...

    Hihi... Brodern da.. Du som skal være så verdensvant? Aircondition er menneskets beste venn, OG fiende!

    Artig å lese at noen har det morsomt for tiden! Her er det skikkelig grått og trist. Så solen i går, men i dag har det vært så mye tåke at jeg ikke har sett 100 meter engang. Skal snart ut og jogge bort litt helgemat.

    Kos dere videre. Regner med dere har noen store planer for uken!

    - Morten -