Turen til Flores, Guatemala

I gaar tok vi bussen ned til Chetumal for aa overnatte saann at vi kunne rekke direktebussen (06:00!) til Flores, Guatemala, som er den naermeste byen til Tikal, som sto hoeyest paa oenskelisten vaar over mayaruiner.

Omraadet nede ved bussterminalen var temmelig kjipt, men vi valgte aa bo der fordi vi skulle saa tidlig opp. Det var ikke akkurat noen kulinarisk hoyborg heller. Vi spiste tacos fra boden til en gammel dame sammen med en fransk jente som skulle med samme buss. Kveldens hoeydepunkt var at rommet hadde TV, noe vi ikke hadde hatt paa en god stund, saa det ble et par filmer med spanske undertekster foer vi sovnet.

Det var nesten helt umulig aa staa opp i morges, men vi fikk kreket oss avgaarde paa et vis. Vel ombord paa bussen viste det seg at foerste klasse paa guatemalske busser ikke noedvendigvis betyr at airconditioning eller sikkerhetbelter virker. Altsaa ingen bruk for fleecejakkene vi hadde halt ut av sekken, og det ble etterhvert tvingende noedvendig aa ha vinduene aapne for aa faa en liten bris inn.

Turen tok totalt 9,5 svette timer. Ca. ti minutter etter avgang var vi allerede paa grenseovergangen til Belize, og maatte slepe ut alt vi eide for immigrasjons- og sikkerhetskontroll. Litt mas. Etterpaa klarte Katti aa slumre helt ned til Belize City, hvor vi kjoepte belizean cookies, som smakte som pepperkakedeig. Nam! Belize ser innmari fint ut, men vi har ikke nok tid igjen her til aa kunne gjoere et langt nok besoek til at det ville vaert noen vits.

Naar vi kom til grenseovergangen til Guatemala slapp vi aa slepe ut alle sakene vaare, men vi maatte betale baade for aa forlate Belize og for aa reise inn til Guatemala. Veistandarden falt betraktelig etter grensa. Foerst leirevei, saa litt sliten asfalt, og deretter asfalt med huller nesten hele veien til Flores. Et langt rettstrekk i Guatemala er ikke det samme som at man kjoerer rett frem. Det ble mye slalaam for aa unngaa kratere i asfalten og forvillede husdyr. Bra vi ikke hadde spist noe saerlig.

Naa har vi sjekket inn paa et smaakjipt hotell her i Flores og bestilt sunrise tour til Tikal (litt overpris, viste det seg) i morgen klokken 03:00, saa naa er det paa tide aa komme seg i seng.

0 kommentarer: