Turens kjipeste busstur

I Guatemala er det visstnok folkesport aa lure penger av turister. Slik ble vi lurt:

Da vi ankom Flores ble vi plukket opp av minibusser litt utenfor byen siden bussen var for stor til aa kjoere i de trange gatene. Paa vei inn til byen tok de oss med til minibanker siden det ikke var noen inne i selve Flores, sa de. Mens folk drev og tok ut penger kom vi i prat med en av minibussfolkene, og vi spurte hvor vi kunne kjoepe billetter til bussturen tilbake, siden det ikke var noen bussterminal. Fyren sa at det fantes to busselskaper: Linea Dorada, som vi kom med, og San Juan Travel, og at bussene til San Juan var mye bedre, med airconditioning. Vi hadde en 9,5 timers busstur uten AC bak oss, og ville gjerne ha en behageligere tilbaketur, saa vi kjoepte billetter paa reisebyraaet han var tilknyttet.

I gaar klokken 05:00 ble vi plukket opp utenfor hotellet i en liten minibuss lik den vi ble hentet i da vi ankom Flores. Bagasjen vaar ble bundet fast paa en takgrind. Foerst da vi var ute av Flores skjoente vi at dette var faktisk bussen de hadde tenkt aa kjoere oss i! Noen av de andre paa bussen hadde gaatt i samme fella, men mente at vi skulle bytte buss i Belize City. Det var ingen sikkerhetsbelter, og utrolig kjipe seter som ikke kunne lenes tilbake, og beinplassen var daarlig. Stakkars CC, og stakkars den som satt foran ham og maatte kjenne knaer i ryggen hele turen.

Vi ankom Belize City svette og slitne, og gledet oss til aa bytte buss. Men nei da, dette var bussen hele veien til Chetumal. Som om det ikke var nok, kom det flere folk paa bussen. Mens vi var paa tissepause hadde det satt seg en dame i setet vaart, selv om vi hadde lagt igjen ting der for aa vise at det var opptatt. CC kranglet litt med henne, og heldigvis flyttet hun seg da Katti kom tilbake til bussen. Naa var bussen saa full at noen maatte sitte paa klappseter i midtgangen i de nesten fire timene fra Belize til Chetumal. Stemningen var amper.

Da vi kom til grensen mellom Belize og Mexico sa en fyr som bussjaafoeren hadde plukket opp i Belize at det ikke gikk noen busser fra Chetumal til Tulum og Playa del Carmen foer klokken seks, men at det var en "spesiell" buss paa den meksikanske siden av grensen som vi kunne kjoepe billetter paa. Ikke pokker om vi stolte paa noen av disse folkene mer. Fyren var full av skit, og vi sa at vi ikke trodde paa ham, siden vi visste at det pleide aa gaa busser hver halvtime. Ingen av de andre turistene trodde paa ham heller da. Noen av dem hadde samme info som oss, og resten fortalte vi villig om det vi visste om bussene mellom Chetumal og Cancun.

Det regnet flere ganger under turen, og da vi kom til immigrasjonskontrollen for Mexico startet et skikkelig skybrudd som gjorde innholde i sekkene vaare vaatt til tross for presenningen. I tillegg maatte vi baere sekkene vaare over grensa i oesregnet, saa vi var temmelig vaate da vi omsider kom til bussterminalen i Chetumal. Der viste det seg at vi hadde hatt rett, og vi tok bussen til Tulum en halv time etterpaa.

Denne gangen valgte vi en andreklassebuss, siden det var den foerste avgangen, og vi ville komme oss avgaarde saa fort som mulig. Setene var gode, og airconditioningen ekstremt effektiv. Uheldigvis var vi jo vaate etter den kjipe opplevelsen paa grenseovergangen, saa det ble litt kaldt en stund foer vi fikk toerket. Det vi ikke visste da vi kjoepte billetter var at andreklassebussene ikke er like non-stop som foerste klasse, saa det ble mange turer innom smaa landsbyer. Plenty lokalkoloritt, men paa det tidspunktet lengtet vi bare etter Tulum-pizza og en hotellseng.

Da vi til slutt kom frem saa vi etter et sted aa sove. The weary traveller var for braakete, saa vi tok et rom paa Hotel Maya ved siden av. Rommet saa litt smaakjipt ut, og luktet litt rart, men vi var for slitne til aa bry oss, og sa OK. Da Katti vaaknet dagen etterpaa la hun merke til at nederst paa veggen var det klistret bakparten av et mensbind. Eugh! Heldigvis hadde vi klok av skade bare booket for en natt, saa vi fant oss et koselig lite hotell lenger opp i gata i dag. Rent, og med airconditioning.

Vi var saa slitne i dag etter aa ha maattet staa opp grytidlig tre dager paa rad, og etter 14 timer med buss at vi maatte ha oss en siesta etter at vi hadde faatt byttet hotell og spist frokost. Vi sov saa lenge at vi ikke rakk aa komme oss paa stranda. Litt dumt, men vi satser paa aa komme oss ut i morgen ihvertfall :)

2 kommentarer:

  1. Bjørn Christian Tørrissen sa...

    Altså, dere må bare spørre hvis dere lurer på noe. #8D) Og før dere spør, så kan jeg godt anbefale dere å ikke reise til det meste av Afrika. Guatemala-busser som den dere beskriver er ti ganger mer luksuriøse enn det de har der.

    Pyttsann. Nå vet dere at i Guatemala er det Linea Dorada som gjelder. Sånne Turismo-busser skal man holde seg unna. Ikke er det spesielt mer komfortabelt enn de store bussene, og dessuten er det alltid Turismo-busser som blir utsatt for landeveisrøvere. Vanligvis i tett samarbeid mellom sjåføren og røverne. Så sånn sett var dere jo heldige...

    Han fyren som sa noe om at det kanskje var lurt å bytte til direktebuss til Tulum på grensa snakket forresten sant. Det går en ekspressbuss til Cancun med stopp bare i Tulum cirka en gang i timen fra 100 meter fra grensekontrollen.
    70 pesos, om jeg husker riktig.

    Og Hotel Maya er da finfint! Kan ligge og sole seg på taket der, og det er det alltid noen svenske blondiner som gjør.

    Lykke til videre med jakten på sikkerhetsbelter! Tipper det blir heller få av dem før dere kommer til Australia.

    B.

  2. Anonym sa...

    Hahaha... nå får dere slutte å syte ;-) Dette er strengt tatt BEDRE enn hvordan 4 milliarder av verdens befolkning reiser! Jeg tok buss i Hong Kong og var så redd jeg holdt på å gå av bussen ved Nirvana! Men det er en fin opplevelse å tenke tilbake på!

    Og ja, dere er rike turister, men so what :-D

    - Morten -