Etter 4 fantastiske dager paa Galapagos er vi tilbake til sivilasjonen, og en internettilkobling. Veldig mye har skjedd siden sist. Vi har blant annet sett iguanaer, sjoeloever, fregattfugler, kjempskilpadder, havskilpadder, pingviner og hai.
Men la oss begynne maa begynnelsen. 30. november landet vi i Quito, en dag foer selve Galapagos-turen. Quito ligger paa 2850 meter sa vi foelte oss litt svimle etter at vi gikk av flyet, men det ga seg fort. Vi tilbragte dagen i sentrum hvor vi kjoepte inn litt smaatterier vi trengte til turen. Det sto i turbeskrivelsen at vi trengte lange sokker til jungelen, saa naa er vi i besittelse av fotballsokker for forste gang.Dagen etter moette vi gruppen vi skulle reise med til Galapagos, og vi fikk en lang briefing fra den lokale representanten for reiseselskapet. Det var for det meste engelskmenn og kanadiere, og omtrent halvparten av dem var pensjonerte laerere. Paa morgenen den 2. desember floey vi til en oey pa Galapagos som heter Baltra. Der ble vi moett av naturguiden vaar, og vi gikk ombord paa baaten. Allerede ved ombordstigningen saa vi sjoeloever paa brygga, og naar vi kjoerte ut mot den foerste ankringsplassen vaar ble vi fulgt av fregattfugler, og CC saa skater som hoppet ut av vannet og flippet rundt. Visstnok er dette for aa fjerne parasitter.
Foerste stopp var paa en strand hvor vi saa blue footed boobies, krabber, iguanaer og flamingoer. Dette var eneste stopp den foerste dagen, og det passet i grunnen greit, for etter aa ha spist middag ombord var vi temmelig troette.Dagen etter var det tidlig start og et ganske tettpakket program. Paa en oey som het Sombrero Chino besoekte vi en sjoeloevekoloni, og saa masse iguanaer. Neste stopp var snorkling fra gummibaaten. Der saa vi smaahai, skate og papegoeyefisk og masse fisk vi ikke visste navnet paa. Det var store stimer vi kunne svoemme gjennom. Kjempegoey! :)
Etter lunch var det snorkling fra stranda paa Bartolomé island, og der snorklet vi med havskilpadder og pingviner. Fine! Vi hadde et undervannskamera, men vi har ikke faatt fremkalt bildene ennaa. Vi vet ikke om vi har bilder av pingviner under vann, for Katti er ikke sikker paa om filmen tok slutt foer eller etter hun tok bildene. Saann er det naar man er vant til aa bare knipse i vei med plass til tusenvis av bilder...
Senere gikk vi 300 trappetrinn til det hoeyeste punktet paa Bartolomé. Slitsomt, men utsikten var fin :) Vi sov godt den natten.Paa dag 3 var vi i James Bay paa Santiago Island. Her var det snorkling med sjoeloever, og vi saa hekkeplassene til de lokale pelikanene, og en holy stick forest. Her var det ogsaa masse iguanaer. I det hele tatt har det vaert saa mye dyr at man har av og til maattet passe seg for aa ikke traakke paa dem, sa vi er godt fornoeyde. Etter James Bay kjoerte vi helt ned til Puerto Ayora paa Santa Cruz, hvor vi gikk en liten tur i byen. Baatturen var litt kvelmende, for det var litt sjoe.
Den siste dagen besoekte vi Darwin-senteret i Puerto Ayora foer vi tok bussen til flyplassen. Paa Darwin-senteret driver de blant annet med oppdrett av kjempeskilpadder som senere settes ut paa oeyene. De tar vare paa skilpaddeungene til de er store nok til aa greie seg selv, for de er saarbare for rotter og villhunder foer skallet deres er sterkt nok.
I dag tok vi taubanen opp til vulkanen som Quito ligger under. 4100 meter! Det hoeyeste noen av oss har vaert foer. Heldigvis var det mulig aa betale litt ekstra for aa snike i koeen, for vi hadde ikke saa mye tid paa oss foer flyet til Lima. Utsikten var super, og vi merket ikke saa mye til hoeyden annet enn at oerene vaare poppet et par-tre ganger paa vei opp og ned. Uheldigvis kom det taake foer vi kunne se noe krater, men vi fikk sett masse utsikt over Quito foer det.
Quito feirer seg selv denne uken. Noen som betyr at folk kjoerer rundt paa lastebilplan og spiller trompet og roper "Viva Quito!". I tillegg fester og synger de hele natten, noe som vi faar med oss naar vi proever aa sove paa hotellromet. I dag, naar vi skal dra herfra, har de en rakettfestival som vi dessverre gaar glipp av. Trist!
Katti & CC
CC fikk visst rett i at etter jorda rundt-turen vår ville vi bli skikkelig etablerte.
Nå er det barn på vei, og for å få plass til dette prosjektet er vi i ferd med å flytte til større leilighet i et mer barnevennlig område på Bjølsen.
Så i stedet for bilder og historier fra spennende reisemål blir det oppussingsbilder og diverse babygreier :)
Nå er det barn på vei, og for å få plass til dette prosjektet er vi i ferd med å flytte til større leilighet i et mer barnevennlig område på Bjølsen.
Så i stedet for bilder og historier fra spennende reisemål blir det oppussingsbilder og diverse babygreier :)
Siste bilder på flickr
|
Arkiv
Emner
- Angkor (1)
- Australia (5)
- Baby (2)
- Babyutstyr (2)
- Bangkok (3)
- Belize (1)
- Besteforeldre (1)
- Chile (5)
- Coba (1)
- Cuba (5)
- Cusco (1)
- Ecuador (2)
- Galapagos (1)
- Guatemala (3)
- Ha Long Bay (1)
- Hanoi (1)
- Havana (3)
- Ho Chi Minh (2)
- Hoi An (4)
- Jungel (1)
- Kambodsja (3)
- Ko Lanta (2)
- Ko Lipe (2)
- Ko Ngai (1)
- Ko Samet (2)
- Ko Samui (5)
- Kuala Lumpur (1)
- Kunst (1)
- Machu Picchu (1)
- Malaysia (2)
- Mat (6)
- Mekongdeltaet (1)
- Melaka (1)
- Mexico (6)
- Miami (1)
- Pattaya (1)
- Peru (2)
- planlegging (5)
- Paaskeoeya (4)
- Quito (2)
- reise (3)
- Sacred Valley (1)
- Santiago (1)
- Shopping (1)
- Sihanoukville (1)
- Singapore (1)
- Skredder (1)
- Svindel (1)
- Sydney (5)
- Tahiti (1)
- Thailand (13)
- Tikal (1)
- Trinidad (1)
- Tulum (4)
- Vietnam (9)