Tidlig om morgenen tok vi toget fra Cusco til Aguas Calientes. Hele den foerste timen gikk med til a kjoere sikksakk for aa komme opp i fjellsiden. Kjedelig :P. Lonely Planet beskriver Aguas Calientes som "the ugliest, most overpriced city in Peru". Vi kan ikke annet enn aa si oss hjertens enige. Hele byen bestaar av suvenirsjapper, hoteller og restauranter, og alle proever aa faa deg til aa kjoepe. Det hjalp sikkert ikke at det er lavsesong akkurat naa. Hotellet var litt smaakjipt, med en hane utenfor som uheldigvis for oss var veldig opptatt av aa markere territorium. Ikke saa goey naar man maa staa opp tidlig. Vi hadde hele dagen paa aa utforske byen, men det var liksom ikke noe saerlig aa se, og saa begynte det aa regne. Masse. Vi endte opp med aa se pirat-DVDer og spise popcorn paa en lokal bar frem til vi skulle spise middag.
Restauranten var i grunnen ganske koselig. CC bestemte seg for aa vaere modig og teste den lokale spesialiteten - stekt marsvin! Det var i grunnen ganske godt, men litt mye smaa bein og litt lite kjoett. Ikke noe problem aa se hvilket dyr det var, for hele marsvinet laa pa tallerkenen, inkludert hodet med tenner og det hele. Det var litt uvant aa se ansiktet til det du spiste, men det gikk greit. Katti var ikke like modig, og valgte oerret, men dristet seg til en smakebit fra CCs tallerken.
Machu Picchu
Sacred Valley
Samme kveld fikk vi informasjon om turen til jungelen/regnskogen, og vi fikk tre nye personer i gruppen vaar, hvorav en var norsk, slik at norrbaggarna ble i flertall.
Jungelen
Baatturen tok ca. 2,5 time, og vi saa roede howler monkeys paa veien. Disse hoerte vi mye til hver eneste dag. Broelene deres hoeres pa flere kilometers avstand, som er ganske imponerende, for de er smaa dyr - bare 50-60 cm lange.
Vel fremme ble vi tildelt bungalower. Vi var doedsimponerte, for vi var forberedt paa aa ha det ganske primitivt (nesten telt), men rommene var store og fine, og hver bungalow hadde solcellepanel saann at vi kunne faa varmt vann i dusjen. Paa verandaen var det hengekoeye. Digg! :) Vi saa en diger gnager fra verandaen (3 ganger stoerre enn et marsvin), og trodde det var den kjempegnageren vi ble fortalt om under lysbildefremvisningen foer middag, men det var en mindre variant. Etter middag bar det ut i jungelen rundt lodge'en med lommelykter for aa se paa insekter, slanger og frosk. Utrolig nok var ikke Katti den som var mest redd for insekter. Hurra! Alltid greit aa ha noen som er mer redd enn seg selv.
Tidlig paa kvelden samme dag fikk vi se kjempegnagerne blant traerne utenfor lodge'en. Digre! Synd at kameraet laa i bungalowen akkurat da. Etterpaa tok vi en runde Monopol paa spansk, for ingen orket aa dra paa ettermiddagsturen, siden det i grunnen var mer av det samme og alle var slitne, og vi saa i grunnen mange kule dyr rett utenfor bungalowene vaare ogsaa. Det var litt vrient aa finne ut av hva det sto paa sjansekortene av og til :)
Paa kvelden var det baattur for aa proeve aa finne kaimaner. Vi fikk sett et par stykker ved elvebredden. Det fineste var da de slo av baatmotoren og lommelyktene og vi bare satt og drev paa vannet. Jungelen saa ut som om den glitret, for det var ildfluer overalt. Fint!
I kveld skal vi fly til Santiago de Chile. Vi har ikke lagt noen planer for oppholdet der, men vi lurer paa om vi skal ta oss noen vinsmaketurer og saant. Vi faar se.
Etiketter: Jungel, Machu Picchu, Peru, Sacred Valley
Hei tante Katti og onkel CC
Her er det tre grader og kald vind saa vi er inne og baker pepperkaker. Hoeres deilig ut med sol og varme!
Kommer til aa savne dere i jula.
Klem fra Tobias
Ikke vær lei dere for det var bare 1 hane som gol hele natta i Aguas Calientes. Når dere kommer til Sørøst-Asia blir det maaange flere sånne.
Neste gang dere skal til Machu Picchu, prøv å ikke bli så veldig syke. Turene opp til både Solporten og Huayna Picchu er veldig verdt strevet.
Hvis dere rekker det innimellom all vindrikkingen i Santiago, så er et par dager i Viña del Mar og/eller Valparaiso veldig kos, og stranda er bra selv om vannet nesten er kaldt nok til å gå på. Og i Santiago har de verdens bratteste dyrehage. Alltids verdt å få en bedre kikk på dyrene som var rundt dere i jungelen. På toppen av det lille fjellet som dyrehagen ligger på er det et fint bassenganlegg å kjøle seg ned ved, om det er litt varmt i byen. Fin utsikt er det også. Unntatt når smogen er som verst. Storby med snødekte Andesfjell i bakgrunnen. Lækkert.
Bjørn
Hei Tobias. Her er det supervarmt, og ikke et fnugg av julestemning paa tross av masse juledekorasjoner og julemuzak overalt. Det skal bli veldig rart aa ikke ha ordentlig jul med familien for foerste gang.
Klem fra Katti & CC
Bjoern, vi har ikke sett saa mye som en vindrue ennaa, for det har vaert Kattis tur til aa vaere syk. Vi har derimot blitt veldig flinke til aa kommunisere med farmaciapersonale paa gebrokkent spansk :P
Naa er imidlertid begge friske og klare til aa utforske mer enn bare hotellet og omkringliggende "doplangere".
Takk for tipset om dyrehagen. Det hadde vaert fint aa se de broeleapene paa naermere hold.
Valparaiso har hele tiden staatt paa planen, og vi skal proeve aa komme oss dit ogsaa hvis magen vil. Vi vurderer ogsaa noen vingaarder.
Du faar vel faa en klem du ogsaa ;)
Hvilken adresse leser dere e-mail paa for tiden?
Naa er det stort sett kattiogcc@gmail.com som sjekkes.
Av og til er vi ogsaa innom katharina.andresen@gmail.com og cc.tjelle@gmail.com.
Jobbmailen sjekker vi ikke.