Moai'er

I gaar var vi paa utflukt rundt omkring paa oeya. Det var oss to og Liesbeth fra Nederland, og "guiden" vaar, som ikke vaar noe saerlig til guide. Vi ble stort sett kjoert rundt og overlatt til oss selv paa de ulike arkeologiske omraadene. Heldigvis hadde vi med Rough Guide, saa vi hadde saann noenlunde peiling paa hva vi saa paa.



Om morgenen ble vi kjoert opp til en utdoedd vulkan som heter Rano Kau. I krateret er det en innsjoe, men naa er den i ferd med aa gro igjen, ser det ut til. Paa andre siden av krateret kom vi til Orongo, som er en landsbyruin og seremoniellt setrum. Husene var bygd av stein, og inngangsdoerene var innmari smaa. Enten maatte de krype inn og ut, eller saa maa de ha vaert ompa loompa'er :) Det var her de hadde en kult rundt "fuglemannen". Om vaaren klatret de ned fra vulkanen og ut i havet hvor de svoemte ut til en oey og ventet paa at en terne skulle legge egg. Den som fant det foerste egget ble "fuglemannen" i ett aar, og fikk barbert av haaret, oeyenbrynene og oeyenvippene, og levde i isolasjon resten av aaret. Some prize... :) Det maa sikkert ha vaert noen fordeler ogsaa, men man vet ikke saa mye mer om denne kulten. Neste stopp var den muren som gjorde at Heyerdahl trodde det var en forbindelse mellom inkaene og Paaskeoeya, siden det var samme teknikk som var brukt. Deretter bar det hjem for lunch.

Senere paa dagen dro vil til stranda vi snakket om sist. Den var veldig hvit og fin - et skikkelig tropisk paradis. Like overfor stranda staar den Moai'en som Heyerdahl og noen oeyboere reiste for aa bevise at det kunne gjoeres med enkle verktoey. Vi var der og badet i en times tid foer det bar videre paa tur rundt nordoestre del av oeya. Vi besoekte stedet der moai-statuene ble hugd ut av fjellet, og en hel haug av andre moai-steder. Vi fikk i grunnen litt moai-overdose til slutt.

0 kommentarer: