Angkor Wat og andre ruiner

Grunnen til at vi dro til Siem Reap var selvfoelgelig at vi ville se Angkor. Vi hadde avtalt med sjaafoeren vaar, Sambon, aa moetes utenfor guesthouse't klokken fem om morgenen saann at vi kunne komme tidsnok til aa faa med oss soloppgangen ved Angkor Wat. Som kjent er ingen av oss morgenmennesker, saa vi vet ikke helt hvorfor vi insisterer paa alle disse soloppgangsturene, men det er jo fint fotolys ihvertfall. Vi var troette som fy, men kom oss ihvertfall opp.

Da vi kom frem var det en liten rusletur i tusmoerket til vi kom frem til dammen foran Angkor Wat. Der leide vi to plaststoler og rigget oss til ved vannkanten for aa vente sammen med en haug andre turister. Vi saa ikke riktig hvor mange turister som hadde moett opp for aa ta de samme bildene som oss foer etter at solen hadde staatt opp. Det var ikke faa! Kanskje det hadde vaert bedre aa ta et av de andre stedene...

Siden det var saa var innmari mange turister maatte man vente lenge om man ikke ville ha fremmede med i bildet. Utskjaeringene var imponerende. De var overalt, og de hadde mange intrikate detaljer. Enkelte steder var det hugget inn blomstermoenster i relieff som dekte hele vegger som om det var tapet. Det maa ha tatt utrolig lang tid.

Etter at vi hadde ruslet rundt i Angkor Wat kjoerte vi tilbake for aa spise frokost foer vi tok for oss resten av templene som var inkludert i turen vaar, som var en traditional “Petit Circuit” til 25 dollar. Inngangsbilletter maatte man kjoepe separat, og vi valgte endagspass til $20/stk. Det ante oss at vi kom til aa vaere “templed out” etter en hel dag.

Del to av turen startet med Angkor Thom, som er det stoerste stedet, og var hovedstad i Khmer-riket. Det er mange ulike ting aa se innenfor veggene der. Flere templer og terrasser. Ved et av templene der kan man se hundrevis av nummererte steinblokker som venter paa aa bli puslet sammen. Roede Khmer klarte jo aa oedelegge papirene som fortalte hvordan de noeye katalogiserte bitene passet sammen. Kjipinger.

Etter Angkor Thom besoekte vi flere andre templer, men det vi egentlig ventet paa var selvfoelgelig Ta Prohm, som er det stedet man har valgt aa la forbli relativt uroert slik at folk kan faa et inntrykk av hvordan det var der da Angkor ble gjenoppdaget. For Angelina Jolie-fans kan vi nevne at det var her de spilte inn deler av Tomb Raider. Det var veldig fint der, men bildene ble ikke saa bra siden vi kom dit midt paa dagen i sterk sol. I tillegg konket batteriet vaart foer vi var ferdige der. Litt synd. Vi burde nok ha spart litt mer paa det for aa vaere sikker paa aa ha nok batteritid til Ta Prohm. Pokker og!

1 kommentarer:

  1. Anonym sa...

    Hæ? Spiste dere ikke i Siem Reap?! #;D)

    Nyt bussturen tilbake til Phnom Penh. Det blir antagelig den siste skikkelig jævlige dere får på denne turen.