Nok en tidlig dag for Katti og CC. Bussen fra Siem Reap gikk klokken halv atte, men vi maatte moete opp utenfor hotellet klokken halv sju. No worries, man kan jo sove paa bussen tenkte vi. Alas. Bussen hadde jo TV og lydanlegg, saa vi ble utsatt for kambodsjanske smoersangere og karoke-DVDer fra foerste stund. I tillegg var bussetene designet for asiatiske kropper, saa det ble temmelig tett og klamt. Bussen var allikevel litt luksurioes, for den hadde bussvertinne i silkeuniform med langt upraktisk skjoert, som av og til fortalte fullstendig unteressant trivia om ting man saa langs veien, foerst paa khmer, og saa paa litt haltende engelsk.
Etter litt over seks timers lidelse kom vi frem til Phnom Penh, hvor vi fant oss en buss som gikk til Sihanoukville en time senere. Det var et annet busselskap denne gangen, saa vi fikk bredere seter, som var digg. Derimot var de enda mer entusiastiske paa underholdningsfronten, med samme type DVDer men med mer bass og hoeyere lyd. Volum 17 og saa lydsetting ekstermt LOUD! Her maatte vi ty til oereproppene, Heldigvis var DVD-spilleren deres litt kjip, saa den kraesjet flere ganger underveis saann at vi fikk noen pauser innimelom. Derfor, i tillegg til fleecejakker, som har vaert fantastisk hele turen, inngaar naa oerepropper i vaart standard bussoverleveses-kit.
Vel fremme i Sihanoukville fant vi en tuk-tuk som kjoerte oss til Serendipity Beach. Der fikk vi oss et lite sjokk, for alle stedene nede paa stranda var fulle. Vi endte opp med et kjipt rom uten vindu et godt stykke fra stranda fordi vi var desperate etter et sted aa sove. Uflaks.
I morges sto vi opp relativt tidlig for aa proeve aa finne noe naermere standa, og klarte etter flere skuffelser aa finne ledig rom paa et sted som heter Coaster's Beach Bungalows. Rommet er ikke supert, men vi har egen balkong og havgloett, og baren og restauranten nede er koselig, og ligger rett ved vannet. Stranda akkurat her er ikke saa badevennlig paa grunn av store steiner, men den finere delen av stranda er bare et par barer unna. Etter at vi fikk sikret oss rom har vi i grunnen bare gaatt fra sted til sted langs stranda og testet ut de ulike spise- og drikkestedene. Vi har ennaa til gode aa finne noen skikkelig supre bartendere, men har kommet over en god og hot khmer curry :)
Etiketter: Kambodsja, Sihanoukville
Jeg fant plutselig en kvittering fra Coaster's her, 30 dollar for 3 netter i ei hytte på stylter på andre rad fra stranda. Med skikkelig knirkegulv og lekkert myggnett over senga.
http://www.pvv.org/~bct/indokina/imagepages/image57.htm
Så der er det sikkert fint. #8D)
Ænnivei, det var seriøst det der med buss fra KL til Singapore, altså. Det tar under fem timer sentrum til sentrum, og velg riktig selskap, så får dere både servering underveis og hver sin TV-skjerm med bra filmutvalg på. Finn frem sånt via for eksempel http://www.myexpressbus.com/express-bus-services-sg.html eller anbefaling fra lokale. Å fly på den strekningen gir ikke mening lenger.
Finn dere minst én dagstur bort fra Serendipity Beach. Hvis dere ikke vil gå så mye, så finnes det varianter som er mest båttur også.
Koz og klemz.
Kära Kattis och CC, vi sitter mätta och belåtna hos bestemor som lagat lunch till oss.Vi har alla 3 suttit och tittat på era bilder från Vietnam, de är kjempefina, vi känner igen oss.
Bestemor är klar før Mallorca dit hon reser imorgon.Vi ska vara hemma och passa på all posten till våra nära och kära.
Nu är ni väl i Thailand nu,har ni flyttat in i Andresens 6 stars residens än?Vi hade alla 3 kunnat tänka oss att vara där nu och inte i ett vitt och slaskigt Oslo.
Trevlig resa vidare och tack før flotta resebrev som får oss att "tro" vi är på resa!
Onkel P, Bestemor och Marie
Nå er vi lei av å bare finne dette innlegget hver gang vi leter etter no nytt! Begynn og skriv igjen aaaa!??! :)
(Savne storebroren og dama...<3)