Good mornin' Vietnam!

Da har vi kommet oss til Vietnam naermere bestemt Ho Chi Minh (Saigon). Det er godt og varmt her, 30+. I utgangspunktet hadde vi tenkt til aa vaere i en maaned i Vietnam. Det er ihvertfall saa lenge visumet vaart varer, saa faar vi se hva som skjer.

Det er noen ting som er litt annerledes her. Trafikken er mildt sagt kaotisk. Mopeder som kjoerer i motsatt kjoereretning, og du som fotgjenger maa satse paa at du ikke blir kjoert ned hver gang krysser en gate. Trafikken stopper nemlig aldri, og det finnes ingen groenn mann. Det du maa gjoere er aa gaa ut i gata i et jevnt og rolig tempo saann at mopedene kan forutse hvor du kommer til aa vaere, og kan kjoere rundt deg. Skummelt! 8-o

Mopeder er ikke bare til for aa transportere en eller to personer her. Vi har sett 4-5 personer paa samme moped, og enorme sekker med varer som var hoeyere enn moped og sjaafoer til sammen. Hvordan de faar til aa balansere det hele er et mysterium.

Valutaen, dong, har latterlig mange nuller. En oel koster 20 tusen dong og hotelletrommet kostet 1,6 mill for to netter. Vi er ikke helt vant til prisene ennaa, saa ting hoeres dyre ut selv om de ikke er det. I gaar spiste vi hver sin porsjon pho (nuddelsuppe), vaarruller og cola til 104000 dong. Det er vel litt over 35 kroner eller noe. Det kommer ikke til aa bli vanskelig aa holde seg under budsjett :)

Maten var forresten supergod. Suppekraften foeltes saa ren og frisk at det var som helse i hver draape, men i motsetning til mange andre sunne ting saa smakte den fantastisk. Masse god chili og mynte til. Namme! :9

Vi kommer til aa vaere her en kort stund foer vi finner en tur ned til Mekongdeltaet. Men det kan jo vaere at vi blir her litt lenger...

0 kommentarer: