Foerst hadde vi en transportetappe for aa komme oss til Mekong. Underveis tok guiden oss med til et lokalt marked for aa see vietnamesisk dagligliv paa naert hold. Det var tydelig at de ikke var vant til aa se utlendinger der, for vi var gjenstand for stor interesse, og for en gangs skyld ikke fordi de ville selge oss ting.
Raavarene var saa ferske som de kan bli – altsaa levende. Fisken laa og sprellet (vi saa en som hadde proevd aa roemme, og kommet seg halvveis over gaten), og de hadde store kar med andunger og kyllinger. I tillegg var det ting som var litt mer uvanlige for norske ganer, som slanger og rotter. Guiden vaar sa at de skoldet rottene foer de fjernet pelsen og la dem paa grillen. Han forsikret oss om at det var veldig godt, og sa at vi burde proeve det hvis vi fikk sjansen. Katti var mer skeptisk enn CC, som har som maal aa proeve mest mulig nytt paa denne turen.
Etterpaa dro vi for aa se paa et flytende marked. Baatene er ganske lukkede, saa for aa gjoere det lettere aa se hva de ulike baatene selger, har de varer knyttet fast til en lang stav. Hvis det henger et bananblad paa staven er det ikke bananblader som er til salgs, men hele baaten, sa guiden. Kjekt aa vite...
Guiden vaar viste oss noen bra restauranter og hjalp oss aa faa booket flybilletter til Da Nang for neste dag. Senere paa kvelden testet vi en av restaurantene han hadde anbefalt. Katti valgte en flavours of Mekong smaksmeny, mens CC var toeff og valgte slangemenyen. Katti fikk en sursoet fiskesuppe med ananas, vaarruller og fisk i leirgryte med en slags karamellisert fiskesaus. CC fikk slangevaarruller og slangecurry.
Dag to ble vi plukket opp paa hotellet etter en styrkende nudelsuppe til frokost. Vi skulle tidlig opp fordi det er mye mer liv paa de flytende markedene om morgenen. Det var virkelig mye mer action. CC hadde ikke drukket kaffe til frokost, saa vi praiet en flytende cafebaat og kjoepte varm vietnamesisk kruttkaffe til 5000 dong.
Vi kom oss paa land igjen og fikk en liten omvisning i en tourist village hvor vietnamesere fra Saigon pleide aa komme for aa feriere. Det var i grunnen den eneste delen av turen vi ikke syntes var noe saerlig interessant. Etterpaa ble vi kjoert til flyplassen i Saigon, siden vi skulle fly til Da Nang, som er naermeste flyplass til Hoi An. Flyet vaart ble litt forsinket, men det gjorde ikke noe, for Katti oppdaget at de hadde spa like ved gaten, og benyttet sjansen til aa faa skulder- og hodemassasje. Digg! :) Det var saavidt CC klarte aa faa Katti med paa flyet, for massasjen sluttet ikke foer det var last call.
Etiketter: Mat, Mekongdeltaet, Vietnam
0 kommentarer:
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)