Vietnamese street food og Big Bamboo

Vi kom oss avgaarde til det tidligere omtalte matlagingskurset, som ble holdt paa en restaurant og kokkeskole som heter Morning Glory. Vi ble en gruppe paa seks – oss to, og et par australiere og et par amerikanere. Foerst fikk vi laere aa lage rispapir fra grunnen av. Det var litt vrient til aa begynne med, men vi det gikk bedre paa andre forsoek. Vi skulle nok faatt det til saann brukbart hjemme ogsaa, men jeg tror nok vi kommer til aa holde oss til ferdig rispapir fra butikken for det. Saerlig siden de helst skal toerke i sola i et par dager.

Neste steg var aa lage Savoury pancake, som egentlig var som et nydampet litt tykkere rispapir med fyll av stekte groennsaker, servert paa en frisk urtesalat, og med vaarloekolje og sproestekte sjalottloek. Skikkelig snadder, og ikke en smule igjen paa noen tallerken etterpaa. :9

Saa kom turen til Crispy pancake, eller winter roll, som er laget av en roere av rismel og mungboennemel med chiliolje. Man tar en liten reke med skall og en tynn bit svinekjoett og steker i en liten crepepanne foer man heller paa roere, og senere legger man paa boenneskudd. Saa legger man den paa rispapir og topper med urter, sennepsblad og skiver av umoden banan og stjernefrukt foer man ruller sammen og spiser med peanoettsaus. Dette var Kattis store favoritt. Til slutt fikk vi lage sommerruller med svinekjoett og reker. De ble skikkelig fine, og smakte friskt og godt sammen med typisk vietnamesisk dipping sauce basert paa fiskesaus :)

Etter at siste rest var fortaert ble vi med resten av kursdeltagerne paa happy hour paa Tam Tam Cafe ved siden av. Der var det en drink som het Big Bamboo som ble servert i bambusroer og bare kostet 25000 dong, eller 8,50 NOK. Det ble noen for mange, og bakrusen var tung dagen etter.

Vi fikk kreket oss opp av senga og inn til byen i totiden for aa faa oss litt suppe og vaarruller. Vi frisknet til litt utover dagen, og fikk ruslet litt rundt i byen. Katti dro innom skomakeren for aa proeve skoene hun hadde bestilt, og de saa saa haaploest daarlige ut at hun ikke ville ha dem. Senere spiste vi super middag paa Morning Glory og endte opp med aa bestille enda et kurs til kvelden etter.

0 kommentarer: