Vi ville til Singapore for aa feire kinesisk nyttaar fordi det er en stor by og har et saapass stort kinesisk community at vi regnet med at feiringen skulle bli bra. Singapore er et dyrt sted, med omtrent norske priser paa hotellene, saa Katti og CC var veldig fornoeyd da vi kunne bruke noen av Katti sine Hilton poeng til aa bo gratis. “Dessverre” var Hilton fult saa vi maatte ta takke med et Conrad, som er skikkelig luksus. Paa toppen av det hee ble vi oppgradert til the executive floor siden Katti er Diamond VIP. Maa si det er litt artig aa gaa inn i lobby'en paa et saant fancy hotell i flippflopp og jeans og faa et av de fineste rommene de har. :)
Inne paa rommet fant vi en putemeny med 16 forskjellige alternativer (Det kunne jo tenkes at du ville ha en buckwheat-pute i stede for de to vanlige putene som var lagt frem), en 50” plasmaskjerm, frukt og skjokolade, og en bamse (som vi ikke tok med Vanni, beklager...). Det var badeand i badekaret. Frokost, afternoon tea og evening drinks var inkludert i prisen.
Saa kom dagen hvor man skulle feire nyttaar. Ekte Chinese New Year - Gong Xi Fa Cai! Vaar sjanse for aa rette opp Sydney, hvor vi ikke greide aa sikre oss gode plasser. Klokken 20 dro vi fra hotellet til china town. Kinesere og kinesisk nyttaar.. I tillegg ville vi teste det lokale natt streetfood markedet. Da vi kom frem var hele china town fult av folk men vi fikk satt oss ned ved et sted som serverte stekte nudler med noe attaat. De delene Katti og CC har greid aa identifisere var reker, og det var 2 ukjente biter igjen. Noe hvitt og noe sort. Aner ikke var det var. Det smakte ekkelt i hvertfall, og vi vil helst ikke vite hva det var.
Etter aa ha spist gikk vi og fant oss plasser der hvor feiringen og fyrverkeriene skulle vaere. Det ble tre timer med venting uten servering og nesten helt uten underholdning. Kjeeedelig! Men omsider begynte klokken aa krype mot midnatt. Det var tid for aa si farvel til year of the golden pig, og oenske year of the rat velkommen. Kinesisk fyrverkeri er skikkelig braakete, siden litt av poenget er aa skremme bort onde aander. CC proevde aa ta bilder, men maatte til slutt gi opp, for han trengte begge hendene til aa holde for oerene. Det var kult fyrverkeri, og massevis av konfetti floey rundt i lufta, men det varte ikke saa lenge som vi hadde haapet.
Saa hva gjoer man ellers i Singapore? Vel de har noen serverdigheter, Chinatown, Raffles hotell og et matmarked som skulle vaere bra. De driver ogsaa og bygger sin versjon av the London Eye, men det hadde ikke aapnet ennaa.
Raffles er et erverdig gammel hotell, og er en av de eldste bygningene som finnes i sentrum. Det er ogsaa kjent som stedet hvor man fant opp Singapore Sling. En rosa, soet drink med en ananasbit fint dandert i glasset. Ikke akkurat Katti og CC sin favoritt, men Singapore er kjent for denne drinken paa samme maatte som New York har sin Manhatten. Katti holdt seg til daiquiris i stedet, og de var supergode. Vi satte oss ved baren og snakket med bartenderen som hadde et fake engelsknavn, Georg eller noe slikt. Det ekte kinesiske navnet husker vi ikke. Men uansett han fortalte oss i hvertfall om hvor dyrt det var aa eie bil i Singapore. Foerst saa er prisene omtrent som i Norge, men saa maa du visst etter 10 aar betale en avgift paa 40.000 singapore dollar for aa faa lov til aa beholde bilen for nye 10 aar. Ikke rart at alle har nye biler.
Dagen etter Raffles var vi litt skruffy og kom oss ikke opp foer sent, og vi maatte teste matmarkedet siden det var siste dagen i Singapore. CC bestilte chillikrabbe mens Katti bestilte pepperkrabbe. Chillikrabben smakte tomatsuppe med tabasco og pepperkrabben smakte brun peppersaus. Sikkelig skuff!! For aa vaere litt modig og fordi det saa godt ut bestilte CC seg en is. Isen bestod av mange forskjellige smaker, og han tror det gule var durian smak. Don't eat yellow snow gjelder fremdeles! Men det artige begynte foerst da CC gravde litt lenger ned og vant maiskorn, boenner og sukat. Aesj!
Bjoern Christian hadde tipset oss om luksusbussen som gaar til Kuala Lumpur fra Singapore, og vi kan bare anbefale den videre. Det ble 5 timer i brede massasjestoler (kun 2 seter per rad), med egne filmvalg. Katti og CC valgte begge Spider-Man 3. Vi har ikke sett den foer for at vi visste den skulle vaere daarlig, men vi ble fremdeles overrasket over hvor daarlig den var. Vel fremme tok vi en taxi Ivars hotell i Kuala Lumpur. Nok et gratis opphold. Score!
Etiketter: Singapore
Tilsvarendes busser går forøvrig også fra Sør-Thailand opp til Bangkok...
Bare et tips ;)